In de Jura (180 miljoen jaar geleden) begon Pangea zich te splitsen in de continenten Laurazië, Afrika en Zuid Amerika. De Atlantische oceaan werd (zo staat op wikipedia beschreven) 100 miljoen jaar geleden gevormd. De Afrikaanse en Europese plaat bewogen dus eerst van elkaar af, maar bewogen later (volgens wikipedia) weer naar elkaar toe doordat de Amerikaanse plaat zich ook van de Afrikaanse plaat afbewoog.
'(...) Het uit elkaar bewegen van Europa en Afrika duurde relatief kort, doordat ook Afrika en Zuid-Amerika uit elkaar begonnen te bewegen bewoog Afrika weer naar Europa toe. (...)'
Tot dusfer heb ik nog geen informatie gevonden over hoe het precies kan dat de Afrikaanse plaat weer naar het noorden begon te bewegen.
Het is duidelijk dat er toen en op dit moment een resulterende kracht op de Afrikaanse plaat naar het noorden werkt(e).
Maar ik snap nog niet helemaal hoe er eerst een resulterende kracht naar het zuiden kon werken en deze nu is omgedraaid.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het verklaren van dit proces. Hopelijk heb ik mijn vraagstuk zo een beetje goed verwoord.
Alvast bedankt en prettig nieuwjaar!