amirates
Artikelen: 0

Evenwichtsreactie

Ik heb een reactie waarin ik verbrande zwavel (SO2) met water meng, daarbij ontstaat zuur en SO42- en SO32- en HSO4- en HSO3-

Ik wil graag het evenwicht weten in de evenwichtsreactie tussen SO32- en SO42-. Het is onder kameromstandigheden.

[SO42-] /[SO32-]=K

Wat is de waarde van K?

Dank jullie wel alvast :)
Marko

Re: Evenwichtsreactie

Ik heb een reactie waarin ik verbrande zwavel (SO2) met water meng, daarbij ontstaat zuur en SO42- en SO32- en HSO4- en HSO3-
Dat lijkt me sterk. Om HSO4- en SO42- te vormen heb je SO3 nodig.
Ik wil graag het evenwicht weten in de evenwichtsreactie tussen SO32- en SO42-. Het is onder kameromstandigheden.

[SO42-] /[SO32-]=K

Wat is de waarde van K?

Dat evenwicht bestaat niet. Er is geen reactie

SO3 Afbeelding SO2

Bijgevolg is er ook geen K.

Er kan wel een verhouding zijn tussen sulfaten en sulfieten in je oplossing, min of meer afhankelijk van de verhouding SO2 en SO3, maar dat is gewoon een verhouding die afhangt van de omstandigheden die je zelf creëert. Je kunt er geen evnwichtsconstante aan vastplakken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
amirates

Marko schreef:Dat lijkt me sterk. Om HSO4- en SO42- te vormen heb je SO3 nodig.

SO3 Afbeelding SO2

Er kan wel een verhouding zijn tussen sulfaten en sulfieten in je oplossing, min of meer afhankelijk van de verhouding SO2 en SO3, maar dat is gewoon een verhouding die afhangt van de omstandigheden die je zelf creëert. Je kunt er geen evnwichtsconstante aan vastplakken.
Hoe kan het dat er geen reactie SO3 Afbeelding SO2 ? Ik heb zwavelpoeder verbrand en het gas via een gaszuigertje het water in geleidt. En ik heb de pH van het water voor en na de reactie gemeten en ben uitgekomen op een pH-verschil van 4 (van 7 naar 3) dan moet de reactie SO3 Afbeelding SO2 toch wel ontstaan?

Dan kan ik toch concluderen dat er HSO3 en SO3 en HSO4 en SO4 heeft moeten ontstaan, anders zou het water niet zuur worden. Of heb je een andere uitleg voor hoe het water zuur heeft kunnen worden?
Marko

Sorry, er stond een fout in mijn bericht. Wat er had moeten staan was:

SO42- Afbeelding SO32-

Maar dat maakt verder niet uit. Er is ook geen reactie

SO3 Afbeelding SO2

Simpelweg omdat dergelijke reacties niet kunnen. Er kunnen immers niet zomaar O-atomen verdwijnen. Wat wél zou kunnen is een reactie

2 SO2 + O2 Afbeelding 2 SO3

Maar zoals Fred F je hier al vertelde verloopt die reactie echter niet zomaar.

De omzetting van SO32- naar SO42- kan ook alleen maar als je een bron van O-atomen hebt. Die bron moet dan echter ook in de reactievergelijking terugkomen, en de concentratie ervan komt dan in de evenwichtsvoorwaarde.

Dat je de pH ziet dalen zegt helemaal niet dat er SO3 gevormd zou moeten zijn. H2SO3, opgelost SO2 dus, gedraagt zich immers ook als zuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Kravitz

Hoe kan het dat er geen reactie SO3 Afbeelding SO2 ?
SO3 heeft 3 zuurstofatomen, SO2 heeft er maar 2. Het creëren van atomen uit het niets is onmogelijk.
Ik heb zwavelpoeder verbrandt en het gas via een gaszuigertje het water in geleidt. En ik heb de pH van het water voor en na de reactie gemeten en ben uitgekomen op een pH-verschil van 4 (van 7 naar 3)
Als je zwavel verbrandt ontstaat er je inderdaad zwaveldioxide (SO2), wanneer je dit vervolgens door water leidt ontstaat er zwaveligzuur (H2SO3).
SO2 + H2O Afbeelding H2SO3
En zoals de naam al doet vermoeden is zwavigzuur een zuur wat de pH van je oplossing doet dalen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill
amirates

Marko schreef:Sorry, er stond een fout in mijn bericht. Wat er had moeten staan was:

Maar dat maakt verder niet uit. Er is ook geen reactie

SO3 Afbeelding SO2

Simpelweg omdat dergelijke reacties niet kunnen. Er kunnen immers niet zomaar O-atomen verdwijnen. Wat wél zou kunnen is een reactie

2 SO2 + O2 Afbeelding 2 SO3

Maar zoals Fred F je hier al vertelde verloopt die reactie echter niet zomaar.

De omzetting van SO32- naar SO42- kan ook alleen maar als je een bron van O-atomen hebt. Die bron moet dan echter ook in de reactievergelijking terugkomen, en de concentratie ervan komt dan in de evenwichtsvoorwaarde.

Dat je de pH ziet dalen zegt helemaal niet dat er SO3 gevormd zou moeten zijn. H2SO3, opgelost SO2 dus, gedraagt zich immers ook als zuur.
Dat snap ik, maar het idee is, dat een SO2 atoom een O-atoom uit het H2O pakt, daardoor krijg je dan SO3 en 2H+ die zich binden aan 2H2O en dan dus 2H3O+ vormen. En H2O is er in overmaat.

Hier heb ik de complete reactie getekend met mijn vraag en wat toelichting erbij:

Afbeelding
Fred F.
Pluimdrager

H2O is een zeer zwakke oxidator die echt niet in staat is om SO2 tot SO3 te oxideren

(maar als het wel zo zou zijn dan zou er overigens geen H+ ontstaan maar H2, zoals bijvoorbeeld bij oxidatie van Natrium door water).

Als S met lucht verbrand wordt ontstaat er SO2 maar ook een klein beetje SO3 (hoeveel hangt af van de omstandigheden). Als dat rookgas door water geleid wordt dan ontstaat H2SO3 uit die SO2 en een klein beetje H2SO4 uit dat kleine beetje SO3.

De verhouding tussen in het water gevormde sulfaten en gevormde sulfieten hangt dus af van de verhouding SO3/SO2 in het rookgas.

Maar, zoals al eerder geschreven: eenmaal opgelost in water is er geen evenwicht tussen SO2 en SO3 , en ook niet tussen SO32- en SO42-

Dat wil overigens niet zeggen dat in de loop der tijd de verhouding sulfaat/sulfiet in het water niet zou kunnen veranderen, maar dat is dan alleen omdat de waterige oplossing geleidelijk zowel SO2 en SO3 aan de lucht zal verliezen, maar waarschijnlijk met verschillende snelheid zodat sulfaat en sulfiet niet in dezelfde mate afnemen, en hun verhouding daardoor waarschijnlijk verloopt.
Hydrogen economy is a Hype.
amirates

Aah, oke, dat is een overtuigend antwoord. Dank je wel. Hier zal ik verder mee werken.
amirates

Fred F. schreef:H2O is een zeer zwakke oxidator die echt niet in staat is om SO2 tot SO3 te oxideren

(maar als het wel zo zou zijn dan zou er overigens geen H+ ontstaan maar H2, zoals bijvoorbeeld bij oxidatie van Natrium door water).

Als S met lucht verbrand wordt ontstaat er SO2 maar ook een klein beetje SO3 (hoeveel hangt af van de omstandigheden). Als dat rookgas door water geleid wordt dan ontstaat H2SO3 uit die SO2 en een klein beetje H2SO4 uit dat kleine beetje SO3.

De verhouding tussen in het water gevormde sulfaten en gevormde sulfieten hangt dus af van de verhouding SO3/SO2 in het rookgas.

Maar, zoals al eerder geschreven: eenmaal opgelost in water is er geen evenwicht tussen SO2 en SO3 , en ook niet tussen SO32- en SO42-

Dat wil overigens niet zeggen dat in de loop der tijd de verhouding sulfaat/sulfiet in het water niet zou kunnen veranderen, maar dat is dan alleen omdat de waterige oplossing geleidelijk zowel SO2 en SO3 aan de lucht zal verliezen, maar waarschijnlijk met verschillende snelheid zodat sulfaat en sulfiet niet in dezelfde mate afnemen, en hun verhouding daardoor waarschijnlijk verloopt.
Weet jij misschien dan ook wat de verhoudingen zijn van hoeveel SO3 en SO2 er ontstaat bij de verbranding van S?
Fred F.
Pluimdrager

Dat hangt af van de verbrandingsomstandigheden. De reactie van SO2 naar SO3 gaat langzaam en zonder gebruik van een katalysator (zoals men gebruikt in een zwavelzuurfabiek) wordt de evenwichtssamenstelling niet bereikt en valt er dus door ons niks zinnigs over de ontstane SO3/SO2 verhouding te zeggen.
Hydrogen economy is a Hype.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”