Misschien is het goed dat je je zelf een beetje verdiept in het voorkomen van psychopathie bij leiders. Er is heel wat stof te vinden op internet die ingaat op de link psychopathie en leiderschap. Zodanig dat de achterliggende verklarende factoren vanzelf duidelijk worden als je je er wat in verdiept.Dat vind ik meer op een rijtje voorwaarden lijken dan op een model (de 2e zin heeft wel iets van een achterliggende verklaring).
Ik wil wel al aangeven dat een (deels aangeboren?) gebrek aan empathie een factor is die kan leiden tot psychopaten. Die laatste vertonen immers bijzonder weinig empathie (heel beknopt te vertalen als 'mee-voelen') voor het 'lijden' van mensen. Ze vertonen weinig medeleven als bv. een werknemer een moeilijke periode meemaakt. Ze blijven daarentegen rationeel omgaan met kwesties waardoor ze eventueel bereid zijn om over lijken te gaan, in hun strijd om hun firma overeind te houden. Ze zijn vaak intelligent waardoor ze heel goed weten waar ze mee bezig zijn en goed in staat zijn om plannen te maken over wat ze willen bereiken. Ze weten vaak hun charme te gebruiken om mensen te overtuigen dat zij de perfecte leiders zijn. En verder zijn ze ook zo vol van zichzelf, zo overtuigd dat zijzelf superieur zijn, dat ze ook erg zelfzeker naar voren komen. Toeval of niet, maar dat zijn nu net ook eigenschappen die (te) vaak gezocht worden als men een leider van een bedrijf wil aanwerven: weinig emotioneel zijn, zodat ze ahw. alles zouden doen om het bedrijf te redden (desnoods door over lijken te gaan), een leider met charme die anderen weet te verleiden tot de zaken die de leider wil, een leider die zelfzeker is, iemand die intelligent is...
Alleen beseft men niet dat men daardoor iemand binnen het bedrijf brengt die zich na een zekere tijd zal profileren als een tiran, een manipulator zonder enig begrip voor menselijke situaties, iemand die desnoods liegt en bedriegt om zichzelf in een goed daglicht te stellen, iemand die helemaal niet zo superieur is zoals hijzelf dacht, iemand die geen kritiek verdraagt (omdat hij zo overtuigd is van z'n superioriteit), iemand die vaak werknemers het bedrijf uit jagen omdat deze mensen het niet meer aan kunnen om onder zo'n tiran te werken en iemand die intelligent genoeg is om te weten waar hij mee bezig is en dus goed weet hoe hij anderen kan misleiden en manipuleren. Met als gevolg dat het bedrijf vaker overkop gaat dan gemiddeld.
Je bekijkt best even een aantal van de volgende links:
- Hier vind je er meerdere artikels over. Als je kijkt naar de titels van de artikels, dan lees je al vanzelf dat +/- 1/25 leiders een psychopaat zou zijn.
- hier kan je een reeks wetenschappelijke artikels lezen over het fenomeen
- Hier kan je (minder betrouwbare) artikels lezen, in het NL, over psychopathie en bazen
Ik heb in het verleden eens een filmpje gezien over de problematiek. Als ik het terug vind (ik vrees er wat voor), dan post ik het nog.
Dido
Puzzels