CoenCo
Technicus
Artikelen: 0

Re: Aardlek schakelaar

eibor schreef:De brug is nieuw nieuw. Ik denk van Chinese makelaardij.

De aansluit instruktie is zeer summier.

Stroom en aarde aansluiten in de daarvoor bestemde gaatjes van het aansluitblokje. Geen extra vereisten, behalve de gebruikelijke persoonlijke veiligheids eisen.
Chinese makelij dus vermoedelijk niet fatsoenlijk gefilterd. Mogelijk is je probleem op te lossen met een extra filter. Ik zal eens proberen of ik daar iets over kan vinden.
De ALS is van het type:

Siemens SFJ SSV3 011 - 4A

Ln 40 A delta (driehoekje) N 0,5A

Un 220-380V

Ra max 84 Ohm.
Van dit type is erg weinig te vinden, en al zeker geen handleiding.

Dit is echter een 0,5A / 500mA type, wat in ieder geval in Nederland niet meer toegestaan is voor gebruik in woningen. Er mogen alleen nog RCDs met een aanspreek-foutstroom van 30mA geplaatst worden. Deze zijn nog gevoeliger, dus zullen je probleem niet oplossen, maar wel bijdragen aan extra veiligheid.
Deze is zo gemonteerd dat de tekst leesbaar is. (dus niet op zijn kop)

N zit links dan L1, L2 en L3.

De ingang heb ik onder. Blauwe draad links en de bruine in L1.

De verschillende door jullie opgegeven slimme testjes kan ik pas in de volgende dagen doen.

Vanwege afwezigheid van de betreffenden.

Zeer bedankt vast daarvoor.

De 3 leidingen zijn inderdaad 3 setjes met ieder een zekering.

Ik begrijp dat de wasmachine eigenlijk ook op een ALS zou moeten. Zeer waarschijnlijk doe ik dat ook nog.
Eigenlijk totaal vergeten te vragen. Maar werkt de brug verder wel naar behoren?
eibor

Het zou mooi zijn om iets te vinden over een filter.

Ik zit me nu af te vragen of de leverancier (importeur) niet zoiets zou moeten hebben.

Kan ik vragen als de eigenaar aanspreekbaar is. (hij is vaak weg dus, niet dronken of zo)

De brug werkt perfect.

Gaat omhoog en weer naar beneden zonder probleem, behalve dan dat de huiskamer op dat moment niet meer kan internetten of bellen of TV kijken.
eibor

Hallo geweldige helpers.

Na een week heb ik wat testjes kunnen doen. (betreffende mensen waren vorige week druk met ziekenhuis - niets ernstigs)

Excuses voor de late beantwoording.

Een vraag was de aansluiting van de 380V stoppenkast:

Daar komen 3 fasen naar de hoofdschakelaar, die gaan naar de meter en vandaar naar de 3 x 16A stoppen.

Onder de stoppen heb ik 1 fase afgetakt naar "stoppenkast huis" en een andere fase naar "stoppenkast machines".

Elke fase en de Nul en de Aarde zitten op metalen strippen.

Ik heb alle schroeven gecontroleerd op vastgezet zijn.

Alle 3 fasen geven (onbelast) 230V op mijn multimetertje.

Dan de testjes:

1. Stoppenkast huis en stoppenkast machines staan AAN.

De hefbrug wordt ingeschakeld en blijft ingeschakelt gedurende deze test. De ALS van stoppenkast huis vliegt eruit.

De ALS wordt gedurende het omhoog gaan van de brug ingeschakelt en blijft ingeschakelt zolang de brug omhoog gaat.

2x gedaan.

2. Alle 3 groepen van stoppenkast huis met de schakelaar uitgeschakeld. Ook de stoppen eruitgehaald.

Hefbrug ingeschakeld, ALS gaat eruit.

2x gedaan.

Intussen heb ik ook ontdekt dat 1groep (van de 3) van stoppenkast huis soms een aardlek veroorzaakt, waardoor de ALS eruit gaat. Op deze groep zit volgens de eigenaar een grondkabel die hij niet vertrouwt.

Die kabel haalt hij morgen los en dan doen we weer test 1 en 2.

Ik heb geen idee of dit eigenlijk na test 2 er nog mee te maken kan hebben.

We zien het morgen.

Bedankt vast voor het meedenken.
eibor

Een beetje lastig met de buren, om de vaart erin te houden bij het oplossen van hun probleem.

Het probleem is intussen opgelost.

De stoppenkast huis is een beetje wirwar van draden.

Het blijkt nu, dat de monteur die de CV heeft geinstalleerd en een nieuwe draad in de "stoppenkast huis" heeft gepropt, de aardleiding maar heeft aangesloten op het blokje van de nul (blauw)

Draad op de juiste manier aangesloten en alles werkt zoals het moet.

Ieder nogmaals hartelijk dank voor het meedenken.

Terug naar “Elektrotechniek”