Beste,
Mag ik er van uit gaan dat als een verzameling aftelbaar is bv: de natuurlijke getallen N. Dat deze verzameling dan aftelbaar is in al haar dimensies nl.
N x N
N x N x N
N x N x N x N ...
Alvast bedankt!
Je zou dat bewijs kunnen proberen te veralgemenen. Een andere typisch bewijs maakt gebruik van de unieke priemontbinding.Inderdaad over een eindig aantal. Hoe zou je dat kunnen aantonen d.m.v. een bijectie? Bij N x N , kan je gebruik maken van een matrix, moet je bij meerdere dimensies dan een tabel doorlopen?
Kanttekening: wel injectief, maar niet surjectief, dus ook niet bijectief.. 5 behoort bijvoorbeeld niet tot het beeld van f. Maar da's hier verder niet heel belangrijk, een injectieve functie volstaat reeds om de aftelbaarheid vanIk geef je een idee voor het cartesisch product van 2. Beschouw de functie:\(f: \mathbb{N} \times \mathbb{N} \to: \mathbb{N}: (n, m) \mapsto 2^n 3^m\). Zie je dat dit een bijectie is? Kun je veralgemenen?
Mij lijkt het gewoon aftelbaar via de diagonaal methode van Cantor net zoals de aftelbaarheid van Q wordt bewezen.barrelhouse schreef:Beste,
Mag ik er van uit gaan dat als een verzameling aftelbaar is bv: de natuurlijke getallen N. Dat deze verzameling dan aftelbaar is in al haar dimensies nl.
N x N
N x N x N
N x N x N x N ...
Alvast bedankt!
Het moet het late uur geweest zijn maar bovenstaande is niet goed bedenk ik me nu.Mij lijkt het gewoon aftelbaar via de diagonaal methode van Cantor net zoals de aftelbaarheid van Q wordt bewezen.