Ja. Er wordt een radarsignaal uitgezonden, als deze weerkaatst wordt deze met een hogere frequentie weerkaatst door het voertuig. Aan de hand van het verschil van de frequenties kan de snelheid bepaald worden. Dit is echter praktisch (naar de kosten en dergelijke gekeken) niet mogelijk, je moet namelijk dan de frequenties tot 8 of 9 significante cijfers precies bepalen om ook maar een enigzins nauwkeurige uitkomst te krijgen. De radarsignalen worden daarom samengevoegd, er treedt dan "heterodyning" op (in de akoestische wereld wordt dit zweving genoemd), het komt er op neer dat er een nieuwe golf ontstaat die makkelijker te meten is. Als je de (wiskundige) achtergrond hiervan wilt weten moet je het maar laten weten (het is een beetje teveel werk om te typen als je het verder toch niet gebruikt).Hoe werkt een flitspaal? Gebeurd dit d.m.v. het Doppler effect?
Nee. In Nederland wordt altijd van achteren geflitst (anders heb je het als motorrijder wel erg makkelijk). Dat zie je ook aan de hoek waaronder de flitskast staat.[/quote]En flitsen flitspalen van twee kanten?
Beperkt, omdat het fototoestel op een bepaald punt is gericht. Als een auto te hard rijdt dan moet hij op dat punt worden geflitst. Dus een bereik van enkele tientallen meters is meer dan voldoende.Oke, bedankt Roel, de wiskundige achtergrond hoef ik niet te weten Maar weet iemand wat het bereik van de radar is?
...Volgens mij wordt de golf "uitgerekt" doordat het voertuig zich verwijdert van de radarbron en komt deze dus met een lagere frequentie terug.....Er wordt een radarsignaal uitgezonden, als deze weerkaatst wordt deze met een hogere frequentie weerkaatst door het voertuig
Volgens mij wordt de golf "uitgerekt" doordat het voertuig zich verwijdert van de radarbron en komt deze dus met een lagere frequentie terug
Dit lijkt me een omkering van feiten. De weggebruikers die zich niet aan de regels (willen) houden, die zijn levensgevaarlijk....... Eigenlijk zijn ze dus levensgevaarlijk....
iris schreef:ja of gewoon over een langere afstand meten, bijvoorbeeld 100 meter ofzo.. maar dit dan niet met radar (of wat dan ook) maar gewoon meten wanneer over streep 1 en wanneer over streep 2. Dan kan je berekenen of hij er te kort over heeft gedaan, en we hoeveel korter. Die strips moet je wel goed verstoppen (een paar cm onder t wegdek ofzo).
Oja.. je kan natuurlijk ook gewoon 2 radars neerzetten, kijken hoelang t duurd voordat hij de volgende radar 'stoort'.
Nouja, allerlei mogelijkheden iig..