Moderator: physicalattraction
Ik denk dat als het heelal versneld uitdijdt de materie steeds ijler zal worden (dat wordt bij een gewone uitdijing sowieso al) waardoor de zwaartekracht er steeds minder grip op krijgt, dat vervolgens weer resulteert in een steeds snellere uitdijing. Dus ik denk dat de uitdijing van het heelal steeds sneller en sneller zal gaan.StrangeQuark schreef:Uiteindelijk als alle zonnen opgebrand zijn en de energie van al die zonnen egaal verdeeld is over het universum en niets meer kan stromen van warm naar koud, zou de optimale entropie bereikt moeten zijn. Dus volgens de thermodynamica zeker mogelijk, en het lijkt mij ook goed mogelijk.
Wat ik mij alleen altijd afvraag is nu bekend is (redelijk geaccepteerd) dat het universum versneld aan het uitdijen is, ipv zelfde snelheid of stagnerend, hoe zit het dan met die energie die dat veroorzaakt. Er komt dacht ik nieuwe energie bij (de therie met dark matter en dark energie) die er voor zorgt dat het universum sneller uitdijt, tot waar gaat dat, en zal er dan ooit een rust moment komen in het universum? Weet iemand iets meer over de achtergrond theorie van het versneld uitdijen.
Volgens de tweede hoofdwet van de thermodynamica is dit inderdaad echt waar. Dit duurt echter vrij lang, misschien is het heelal dan al wel geïmplodeer ofzo, wie weet tegen die tijd
De 2de hoofdwet klopt niet voor enorme systemen. ( en evenmin voor kleine systemn)
Is een leuk artikel, (ben zelf wel bezig geweest met optische traps, erg leuk speelgoed) maar ik denk dat op kosmische schaal dergelijke fluctuaties in het niet vallen (zie quote).Het effect treedt echter uitsluitend op wanneer het bolletje gedurende korte tijd, een honderdste seconde, gevolgd wordt: in dat geval is de kans bijna even groot dat het bolletje energie opneemt uit het water als dat het energie afstaat. Op de langere duur neemt de wanorde echter weer de overhand, waarmee de tweede hoofdwet gered is en het bestaan van een perpetuum mobile uitgesloten blijft.