Hoi,
Voor ons profielwerkstuk wil ik samen met mijn vriend onderzoek doen naar chemoluminescentie. Nu heb ik een bepaalde reactie gevonden die hiermee te maken heeft en een plaatje dat enigszins het mechanisme ervan beschrijft:
Ik ben er op dit moment vooral in geïnteresseerd om de gemarkeerde stappen te begrijpen.
Nu ben ik al vaker de begrippen 'singlet state', 'triplet state', 'intersystem crossing' en 'elektronenspin' tegen gekomen en weet ik dat deze zaken iets te maken hebben met orbitalen (heb al wat rondgezocht over wat dat zijn; de ruimte waar waarschijnlijk een ronddraaiend elektron kan worden aangetroffen). Ook ben ik tijdens mijn zoektochten naar kennis (o.a. op dit forum ) de volgende (volgens mij relevante) plaatjes tegengekomen:
(Van plaatje 1 weet ik dat de horizontale dikke blauwe balken met zwarte lijnen erop de verschillende banen (orbitalen) zijn waarin de elektronen zich kunnen bevinden als ze bijv. aangeslagen zijn en dat die horizontale zwarte lijnen aangeven hoezeer een elektron in de desbetreffende baan trilt. Van plaatje 2 begrijp ik helemaal niks.)
Zou iemand mij alsjeblieft kunnen uitleggen hoe die begrippen ('singlet state', 'triplet state', 'intersystem crossing', 'elektronenspin' en 'orbitalen') iets met elkaar te maken hebben? (eventueel a.d.h.v. de bijgevoegde plaatjes)
Uitleg hoeft trouwens niet per se heel uitgebreid te zijn (d.w.z. met moeilijke berekeningen ofzo, tenzij dat handig is uiteraard). Ik probeer 'gewoon' het principe te begrijpen.
Bij voorbaat dank!