Voor de duidelijkheid: het gaat mij zuiver om de centrale schacht, de rotor zelf dus. De rotorbladen mogen buiten beschouwing gelaten worden.
Die centrale cilinder kan met een doorsnede van een meter en een lengte van bv 5m gemakkelijk enkele tientallen ton wegen. Vandaar dat die volgens mij niet uit 1 stuk gemaakt kan worden. Maar ik ben dus op zoek naar iemand die mijn vermoeden hieromtrent kan bevestigen.
Tot mijn verbazing bestond zijn werk uit het "met de hand!!" naslijpen van de afzonderlijke bladen.
Dat naslijpen met de hand kan inderdaad nodig zijn om de ruwheid van het oppervlak te verminderen. Er wordt hogedruk en hogetemperatuur stoom doorgejaagd die bij de hoge omwentelingsnelheden van de bladen veel gemakkelijker voor erosie kan zogen als de bladen of rotor ruwheden bevatten. En loskomende deeltjes kunnen dan ook nog behoorlijk veel schade veroorzaken aan de opstelling.
Dat zijn echter nabewerkingen, ik ben vooral op zoek naar het eerste vormingsproces en als dat dus niet in zijn geheel gaat naar het proces dat de verschillend opbouwonderdelen samenvoegt.