Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde
Over het werken met plustekens en punten moet ik nog even nadenken.
Voor F met rw(F) = a en a ongelijk nul geldt direct: F+(1+(-1)) = F omdat rw(F+(1+(-1))) = rw(F) en rw(F+(1+(-1))) en rw(F) beide ongelijk aan nul zijn.kee schreef:En dan hieruit eenvoudig.
Bewijs dat het metaformeel getal 1+(-1) neutraal element is voor de optelling met een metaformeel getal F waarbij
rw(F)=a en a is verschillend van 0.
F+(1+(-1))
=F.1+(F.(1+(-1)))
=F.(1+(1+(-1)))
=F
Klopt, dat geldt idd direct.Voor F met rw(F) = a en a ongelijk nul geldt direct: F+(1+(-1)) = F omdat rw(F+(1+(-1))) = rw(F) en rw(F+(1+(-1))) en rw(F) beide ongelijk aan nog zijn.
Bedoel je hier met gelijk identiek of gelijkaardig? D.w.z. is het al OK als F+G niet identiek aan 1+(-1) is of moet F+G ook niet gelijkaardig aan 1+(-1) zijn?i. Voor alle stukjes van de vorm F+G in de standaardrepresentant waarbij F en G formele getallen zijn en F+G is niet gelijk aan 1+(-1) geldt rw(F)=rw(G)=0.
Ik heb het wat verwarrend gedaan hier. Dit voorstel is "verouderd" als het bewijs erna gegeven klopt. Oorspronkelijk bedoelde ik ook identiek. Bedoeling is nog altijd om op commutativiteit na unieke standaardrepresentanten te vinden. Door het bewijs zou dit ook al zeker niet voldoende zijn daarvoor.Bedoel je hier met gelijk identiek of gelijkaardig? D.w.z. is het al OK als F+G niet identiek aan 1+(-1) is of moet F+G ook niet gelijkaardig aan 1+(-1) zijn?
Dat hoop ik ook. Op een bepaald moment dacht ik intuïtief dat het iets isomorf met veeltermen in 1 variabele over de reële getallen is, maar nu weet ik het eigenlijk niet meer echt. Zal het misschien morgen ook eens verder bekijken als er tijd is (bedtijd nu ).Aanvulling: al die bewijzen leiden nu ineens tot een grote vereenvoudiging, heel mooi! Ik hoop alleen wel dat er nog wat verschillende nullen overblijven?
Waar komen die emoticons vandaan?Bartjes schreef: ↑di 17 jan 2012, 19:31
(**) Er komen in S geen stukjes A + B met rw(A) = -rw(B) = a en a :) ;) 1 en a :) 0 voor.