Ik heb een regenwaterinstallatie die voortdurend stuk gaat door de terugslag op de aanzuigleiding bij het stoppen van de pomp.
Mijn pomp is een gewone hydrofoorgroep type Wilo HMC 305-EM. De pomp staat in de kelder en de regenwaterput is daar bijna 15 m vandaan. De aanzuigleiding is een flexibele slang met spiraalbewapening (type Saturno - azur - 32 mm). De slang vertrekt eerst 12 m door een ventilatiebuis en gaat dan nog 3m via een PVC buis onder het terras door naar de put. In de put hangt de aanzuigleiding netjes aan een vlotter met een filter en terugslagklep.
De installatie is nu door de installateur afgesteld om bij een druk van 1,5 bar te beginnen pompen tot 4 bar. Dan valt de pomp stil en begint de 'miserie'. Op dat ogenblik draait de pomp op volle kracht en loopt door de aanzuigleiding een behoorlijk debiet. Bij het plots stilvallen van de pomp krijgen we daardoor echter een sterke terugslag die de aanzuigleiding heen en weer slaat. Ik heb al verwoede pogingen gedaan om de slang aan de kelderzijde vast te maken, maar die slagen zijn zo hevig dat alles gewoon wordt stukgetrokken. Plastieken en metalen buisverankeringssystemen heb ik al geprobeerd, alles gaat stuk.
Bij elke slag schuift de aanzuigleiding bovendien een stukje verder de put in waardoor de slang aan de aansluiting met de pomp begint te trekken. Na verloop van tijd gaat die aansluiting dan ook steeds stuk. Door het hevig heen- en weer slaan van de slang schuurt deze ook langs de randen van de buizen en komen er regelmatig lekken. Ik moet bijna jaarlijks een nieuwe slang steken.
Kan iemand mij hier raad geven hoe ik dit eindelijk en voor goed kan oplossen? Ik heb al aan volgende oplossingen gedacht:
- Een lus in de leiding leggen waar de terugslag kan worden opgevangen. Heb ik geprobeerd en het verbeterde lichtjes, maar uiteindelijk werden de bevestigingen aan weerszijden van de lus toch weer stukgetrokken.
- Een expansievatje in de aanzuigleiding plaatsen (of een vertikale buis met luchtbel). Maar gaat de pomp dan nog wel kunnen aanzuigen? Ik vrees dat een expansievat ook niet geschikt is om plotslinge dynamische drukverschillen op te vangen.
- De pomp aansturen met een frequentiesturing (type PWM 230). Behoorlijk duur. Gaat de pomp dan ook werkelijk zachtjes uitvallen i.p.v. abrupt te stoppen? Zo ja, dan zou de terugslag in de leiding moeten weg zijn en kan bovendien het buffervat van de hydrofoorgroep worden verwijderd.
- De aanzuigleiding vervangen door een minder flexibele dikwandige buis. Een (gevaarlijk?) gokje. Ik had gehoopt dat de flexibele buis zelf een stuk van de terugslag zou opvangen, maar doordat ze zo flexibel is slaat ze zo wild. Een starre buis zou dat minder doen, maar misschien gaan de aansluitingen en de pomp dan wel meer afzien van de terugslag en verplaats ik het probleem enkel ?
Kan iemand helpen?