ik zit vast tijdens het studeren bij het hoofdstuk Nominalisme vs. Realisme:
Nominalisme (moderne gedachten): Theologische stroming uit de 2de helft van de middeleeuwen → algemene begrippen zijn producten van de menselijke geest → het menselijk brein stelt je in staat te veralgemenen.
→ Algemene termen (normen) zijn etiketten die de mens gebruikt om op objecten van dezelfde soort te kleven.
Realisme (ouderwetse gedachten): Plato: er zijn universalia in de realiteit → ideeën in de ideeënwereld bestaan op zichzelf (elk object heeft een origineel dit in de ideeënwereld).
Dit is de uitleg die wij krijgen in de cursus en in onze samenvattingen en ik snap helemaal niet wat ze hier mee bedoelen, is er iemand die dit kan uitleggen met een simpel voorbeeld of een veel simpelere uitleg. Liefst geen wikipedia uitleg want die snap ik ook al niet.→ Algemene termen (normen) zijn etiketten die de mens gebruikt om op objecten van dezelfde soort te kleven.
Realisme (ouderwetse gedachten): Plato: er zijn universalia in de realiteit → ideeën in de ideeënwereld bestaan op zichzelf (elk object heeft een origineel dit in de ideeënwereld).
Alvast bedankt!