Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb eigenlijk een vraag die me al een tijdje bezighoudt.
Heel veel verstand heb ik niet van natuurkunde en de vraag zal voor de meesten onder jullie wel gesneden koek
zijn, maar wat ik wilde weten is of het mogelijk is om licht, oftewel fotonen vast te houden.
specifieker: rond het jaar 2000 was er een deense professor aan harvard die het gelukt was om licht af te laten remmen door het door een extreem koud ''wolkje'' te laten gaan, weet niet precies hoe ik het anders moet omschrijven.
Nu remt licht continu af, bijv door glas of water of andere dingen die het niet absorberen, maar bij dit experiment is het haar na ca een jaar gelukt om het licht helemaal stil te laten staan.
Daarvoor kreeg ze het al voor elkaar om het van 34 meter per seconde te vertragen tot ik geloof 17 meter per seconde.
Maar wat ik nu feitelijk na dit verhaaltje graag weten wilde is of het (theoretisch) mogelijk is om licht of fotonen als het ware te ''bevriezen'' als een soort hologram, alleen dan zonder iets dat het projecteerd of gevangen houdt als bijv een fotonisch kristal. (het hoeft dus niet nu al te kunnen, maar puur theoretisch)
Dat je er als het ware om heen kunt lopen en het kunt bekijken.
Bij voorbaat dank voor evt antwoorden.
Groeten negenenzeventig.