Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
DePurpereWolf
Artikelen: 0

Re: Belastingtarieven

Met de vlaktax kun je nog steeds een belastingvrije voet hebben. Zo vlak hoef het dus niet te zijn.

Je lijst laat een de lage en midden klassen zien. Iemand met een inkomen van 160.000 is niet rijk, dat is voor de meeste mensen inderdaad veel geld, maar voor de echt rijke is het natuurlijk een peulenschil. Dit ook omdat ze hun rijkdom niet uit inkomen hebben.

Verder begrijp ik niet veel van je berekeningen.

Ik begrijp best dat de 'armen' er onder de vlaktax wat bekaaider afkomen. Ik heb ook liever dat iedereen rijk is. Mijn probleem is echter dat ik het principe van het progressief belastingsstelsel niet snap. Daarbij bedoel ik niet de belastingvrije voet. Ik begrijp ook wel het nivelleringsprincipe, maar ik zie niet in dat het progressief belastingstelsel dat ook echt tegengaat.

Voor mij is het prog. belastingstelsel enkel daar om stemmen te winnen. Het werkt contra-productief, waarom zou je meer werken / verder doorstuderen als je over dat wat je verdient in plaats van een derde, meer de helft af moet staan aan de regering.
317070

Ik begrijp best dat de 'armen' er onder de vlaktax wat bekaaider afkomen. Ik heb ook liever dat iedereen rijk is. Mijn probleem is echter dat ik het principe van het progressief belastingsstelsel niet snap. Daarbij bedoel ik niet de belastingvrije voet. Ik begrijp ook wel het nivelleringsprincipe, maar ik zie niet in dat het progressief belastingstelsel dat ook echt tegengaat.
Wat ook echt tegengaat?
Voor mij is het prog. belastingstelsel enkel daar om stemmen te winnen. Het werkt contra-productief, waarom zou je meer werken / verder doorstuderen als je over dat wat je verdient in plaats van een derde, meer de helft af moet staan aan de regering.
Omdat je nog steeds meer verdient voor dezelfde hoeveelheid werk?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
benb

Er wordt steeds gesproken over verschillen in inkomen tussen arm-midden-rijk, met daarop de discussie over de belasting van inkomens, wat is het bruto en wat hou je netto over.

Ik wil een kanttekening maken over de groep arm in nederland. Deze groep stijgt in inkomen door de vele extra's zoals toeslagen, subsidies, kwijtscheldingen, kortingen en meer. Dat wordt in de tabellen niet opgenomen.

Ik hoop hiermee de discussie wat zuiverder te krijgen hoewel een vergelijkingen maken in inkomens erg lastig is. Ik bedoel: wat heb je aan theoretische benadering terwijl de praktijk anders is of kan zijn.
nothing will change without a rebel
benb

Edit...ga eerst maar eens het begrip inkomen definiëren
nothing will change without a rebel

Terug naar “Politicologie en Economie”