Kun je dan zeggen wat de eenheden zijn van Z_p als p priem is?
Blijkbaar niet dus..Drieske schreef:Dus in Z_5 is de enige eenheid 1? Daar zou ik nog eens goed over denken (eventueel ook eens terugkijken ).
Eens je er daar uit bent, probeer het ook eens voor Z_7. Hopelijk zie je dan het patroon.
De conclusie klopt, maar de uitwerking niet. (1*5) mod 5 is toch niet 1? Sterker nog: (a*5) mod 5 = 0 voor alle a... De juiste uitwerking is dit:Jaimy11 schreef:0: sowieso niet
1: 1*5=1
2: 2*5=1
3: 3*5=1
4: 4*5=1
Dus eenheden 1,2,3,4 ?
Oeps ja ik heb modulo 4 gedaan :sDrieske schreef:De conclusie klopt, maar de uitwerking niet. (1*5) mod 5 is toch niet 1? Sterker nog: (a*5) mod 5 = 0 voor alle a... De juiste uitwerking is dit:
0: inderdaad sowieso niet (nooit zelfs).
1: niet te moeilijk maken: 1*1 = 1
2: 2*3 = 1
3: zie hierboven
4: 4*... = 1 (enig idee van de puntjes?)
Onthouden: eenheden = {1, 2, 3, 4}
Doe nu ook Z_7.
1 t/m p-1?Inderdaad. Algemeen patroon: eenheden van Z_p als p priem is...
Om de een of andere reden had ik al het idee dat er geen elementen waren van orde 7.Drieske schreef:Inderdaad. Kort genoteerd: (Z_p)^x = Z_p \{0}. Verder is het ook nuttig om je eens of te vragen: bekijk (Z-n)^x (met n een willekeurig, niet per se priem, getal). Neem dan twee elementen hieruit (als er twee zijn), en noem ze a en b. Is a*b (mod n) dan ook een eenheid?
Nu pas heeft het eigenlijk zin om over de opdracht na te gaan denken. Wat begrip over wat eenheden zijn, is toch nodig.
Dus hoewel 5 een heid is, 1*5 is geen eenheid in Z_6??? Daar zit iets mis.Jaimy11 schreef:Dus eerst maar eens een jouw vraag beantwoorden
\(Z^*_6=\{1,5\}\), dan
\((1*5) \mod 6 = 5\), dus nee dat is geen eenheid.
Fout. Kijk nog eens naar je definitie van de Euler phi functie.\(Z^*_8=\varphi(2)*\varphi(2)*\varphi(2)=1\)
Dat klopt wel. Er zijn 4 eenheden. Je notatie is wel slecht: het is |Z_8^x| = 4 en (Z_8)^x = {1, 3, 5, 7}.\(1 \mod 8 = 1\)\((3*3) \mod 8 = 1\)\((5*5) \mod 8 = 1\)\((7*7) \mod 8 = 1\)==>\(Z^*_8=4\)??
Je bedoelt eenheden?Zijn er in Z_175 dus 96 elementen.
Ja ik begon te twijfelen.Dus hoewel 5 een heid is, 1*5 is geen eenheid in Z_6??? Daar zit iets mis.
Fout. Kijk nog eens naar je definitie van de Euler phi functie.\(\varphi(mn) = \varphi(m) \varphi(n)\)Eens!Dat klopt wel. Er zijn 4 eenheden.
Je notatie is wel slecht: het is\(|Z_8^x| = 4 en (Z_8)^x = {1, 3, 5, 7}\)JaJe bedoelt eenheden?
En wat denk je nu in het algemeen over het product van 2 eenheden?Jaimy11 schreef:Ja ik begon te twijfelen.
Ik zei eerst dat het dus wel een eenheid was.
Ik kan ook niet beargumenteren waarom ik het toch nog heb aangepast.
Gewoon fout en duidelijk.
Niets ergs ofzo. Het is gewoon hetzelfde als het verschil tussen |G| en G, dat is al .Ow, okee, zal er op letten.
Dan is het goed .Ja
Elk product van 2 eenheden is ook een eenheid.En wat denk je nu in het algemeen over het product van 2 eenheden?
Hoe kom je daarbij? Een getal a is van orde b, alsIs het correct om te zeggen, dat elke getal deelbaar door 7 in\(Z_{175}\)