datenshi
Artikelen: 0

Wat is spin?

kan iemand mij (op een redelijk simpele manier) uitleggen wat spin nou precies inhoud? het enige wat ik tegenkom is dat het een draaiing van het deeltje om zn eigen as is, maar toch ook weer niet helemaal. dat lees ik in ieder geval op de nederlandse pagina's, en mijn engels is ook niet echt geweldig te noemen waardoor ik uit engelse pagina's ook niet heel erg veel wijzer wordt.

het beeld dat ik er van heb is gewoon een draaiing van het desbetreffende deeltje, maar wat stellen de getallen dan voor? de ene heeft een spin van 1, de ander van 2, dan weer van 1/2 of 3/2, maar ik begrijp niet echt wat dat getal zegt.
Celtic

Re: Wat is spin?

Spin is een soort rotatie moment en veroorzaakt bijv. bij

elektronen een magnetische dipool.
317070

Die getallen kun je voorstellen als de "snelheid" waarmee het deeltje ronddraait, maar toch ook weer niet helemaal. Spin is eigenlijk een quantummechanisch effect, dat moeilijk te visualiseren is. Het is ergens vergelijkbaar met het ronddraaien, maar toch ook niet helemaal.

Op de vraag 'wat is spin precies' zou ik niet te veel nadenken in de termen van 'klassieke' natuurkunde. Het is iets quantummechanisch.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Moab

Op de vraag 'wat is spin precies' zou ik niet te veel nadenken in de termen van 'klassieke' natuurkunde. Het is iets quantummechanisch.
Juist het zijn 2 verschillen , maar toch

als ik over spin nadenk en me het probeer voor te stellen afleidend van het Stern-Gerlach experiment

dan ben ik geneigt om me spin voor te stellen als iets wat te zien is in het volgende fimpje Draaiimpuls

(spin is niet de rotatiesnelheid van het wiel)

dit is en blijft maar een simple voorstelling natuurlijk .
Nullius in Verba
cyclofics

datenshi schreef:kan iemand mij (op een redelijk simpele manier) uitleggen wat spin nou precies inhoud? het enige wat ik tegenkom is dat het een draaiing van het deeltje om zn eigen as is, maar toch ook weer niet helemaal. dat lees ik in ieder geval op de nederlandse pagina's, en mijn engels is ook niet echt geweldig te noemen waardoor ik uit engelse pagina's ook niet heel erg veel wijzer wordt.

het beeld dat ik er van heb is gewoon een draaiing van het desbetreffende deeltje, maar wat stellen de getallen dan voor? de ene heeft een spin van 1, de ander van 2, dan weer van 1/2 of 3/2, maar ik begrijp niet echt wat dat getal zegt.
als u geintreseed ben in de spin van deeltjes dan kan ik u zeker het boek van stephen hawking aanraden "het heelal" daar vind u 4 pagina's waar hij zeer duidelijk in uitlegt wat spin is en wat de gevolgen er van zijn. voorders ook een zeer interessant boek
Wokke

De spin van een deeltje is een intrinsieke eigenschap, zoals de (rust)massa. Het gedrag van spin is heel gelijkaardig aan dat van een ruimtelijk draaimoment/draaiimpuls/impulsmoment/orbitaalmoment (hoe je het ook wilt noemen). Het heeft echter weinig zin om een conceptueel begrip van spin te hebben. Je kan het namelijk zoveel vereenvoudigen als je wilt, maar dat is de realiteit niet. Als je echt wilt begrijpen wat spin precies is, dan raad ik je aan een basisbegrip van kwantummechanica op te bouwen. Eén boek dat hier heel erg goed voor is, deels omdat het een appendix bevat met zowat alle wiskunde die je nodig hebt om de dingen te begrijpen die er in staan, is Introduction to Quantum Mechanics - David J. Griffiths.

Wat de getallen betreft: die dienen in feite nog vermenigvuldigd te worden met
\(\hbar\)
maar in natuurlijke eenheden (en voor het gemak altijd) laten we die weg. Zij duiden op de grootte van de spin. Je vraagt je misschien af waarom het precies die discrete waarden zijn en de reden daarvoor bevindt zich opnieuw in de kwantummechanica. Spin is namelijk gekwantiseerd en het volgt uit de theorie (op dezelfde manier als voor het ruimtelijk draaimoment) dat de grootte van de spin gelijk moet zijn aan een natuurlijk getal of de helft van een natuurlijk getal. Ik verwijs opnieuw naar hetzelfde boek waarin dit alles erg duidelijk wordt uitgelegd en berekeningen worden uitgeschreven.
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.
Immerspher

De spin van een deeltje is een intrinsieke eigenschap, zoals de (rust)massa. Het gedrag van spin is heel gelijkaardig aan dat van een ruimtelijk draaimoment/draaiimpuls/impulsmoment/orbitaalmoment (hoe je het ook wilt noemen). Het heeft echter weinig zin om een conceptueel begrip van spin te hebben.
Wat bedoel jij met gelijkaardig?
Typhoner

Wat bedoel jij met gelijkaardig?

vanuit kwantummechanisch oogpunt zijn spin en impulsmoment sterk gelijkaardig, bijvoorbeeld in de hiermee geassocieerde operatoren en energieën.
This is weird as hell. I approve.

Terug naar “Kwantummechanica en vastestoffysica”