dagwaarde schreef:Ik heb Partij A al eens gewezen op het niet-wettelijke karakter van de NEN1010-norm.
Partij A stelt: "Dat maakt niet uit; wij stellen het als voorwaarde om tot uitkering over te gaan."
Ook als het wel uitmaakt blijft Partij A ondernemer C dwingen om via hoge kosten zijn recht te halen.
Of dat dit klopt is na te gaan in de overeenkomst. Wat zij beweren heeft geen waarde indien niet gesteund door officiële voorwaarden. Dit betekent echter niet dat zij de veiligheid van betrokken pand niet in vraag kunnen stellen in functie van verantwoordelijkheden. Alleen kan je niet zo maar een niet-wettelijke norm als alibi gebruiken, wanneer dat niets te maken heeft met de oorzaak van de brand ....
dagwaarde schreef:In gesprekken wordt ondernemer C verweten een stijfkop te zijn en dat hij gewoon moet tekenen voor een verminderde uitkering. "Dat doen namelijk de meesten, omdat zij al weten dat het niets oplevert hier moeilijk over te doen". Kennelijk laat Partij A veel mensen akkoord gaan met een vermindering van uitkering door te dreigen met toepassing van de NEN1010.
Mogelijk is mijn interesse iets filosofischer van karakter dan die van ondernemer C zelf.
Wanneer wordt oneerlijk handelen, zoals dreigen met zoiets als de NEN1010, strafbaar?
Zij doen niets strafbaar. Waar ligt de grens tussen dreigen en onderhandelen?
dagwaarde schreef:Mijn gedachte is dat als ik een brakke auto als nieuw verkoop de koper dom is geweest. Hij kan via onrechtmatige daad mogelijk zijn geld terug vorderen, maar dat hangt van de details rondom de verkoop af. Het is zeker niet strafbaar, want ik wist ook niet dat die auto zó brak was.
Als ik echter 100 brakke auto's als nieuw verkoop, dan wordt kwade opzet zo aannemelijk, dat het volgens mij wel strafbaar wordt. Of raaskal ik nu als niet-jurist?
Wordt Partij A strafbaar als kan worden aangetoond dat het beleid is om ondernemers met redelijk ogende argumenten (dagwaarde, normen als NEN1010) akkoord te laten gaan met een vermindering van hun recht op uitkering, of de uitkering zelf?
Er is een verschil tussen fraude en verborgen gebreken (jouw autoverhaal) en jouw verhaal hier. Je bent in elk geval niet als een jurist aan het praten.
Je hoeft helemaal niet akkoord te gaan met hun voorstellen, je kan je recht behalen, in zover je in je recht staat, voor de rechtbank.
Veel mensen verliezen geld alleen omdat hun rechten verdedigen ook veel geld kan kosten, en daar dus vanaf zien. En sterke organisaties weten dat en spelen daar niet zelden op.
De enige verdediging in functie cliënteel van is dat zij zo ook klanten kunnen verliezen ...
Buiten jouw emoties om: ik heb nog niets gelezen hier waarvoor zij strafbaar zouden kunnen zijn.
Je hebt hier een droge keuze: je rechten verdedigen voor de rechtbank met alle kosten hieraan verbonden, of akkoord gaan met een kleiner bedrag, maar zonder verdere zorgen.
Iets dergelijks heet onderhandelen, maar heeft ook vaak iets van pokeren (en niet altijd even leuk of fair).