Moderator: Rhiannon
Daar zie ik het nut ook niet van in en het lijkt me zelfs een kwalijke zaak. Een kwaadwillende gebruiker kan op die manier allerlei "concullega's" op het verkeerde been zetten.Leuk! Maar waarom anoniem publiceren? Het is geen schande om op dwaalwegen te belanden, per slot van rekening weet je pas achteraf dat iets niet werkt.
Het aantal "mislukte" experimenten is in de biowetenschappen verhoudingsgewijs groot - het nut is in die tak van wetenschap wat groter.En waarom alleen voor de biowetenschappen, of wordt het tijdschrift algemener?
Aan die mogelijkheid had ik nog niet eens gedacht, dat maakt het inderdaad nog bedenkelijker.Daar zie ik het nut ook niet van in en het lijkt me zelfs een kwalijke zaak. Een kwaadwillende gebruiker kan op die manier allerlei "concullega's" op het verkeerde been zetten.
In de wis- en natuurkunde lijken mij vooral doodlopende theoretische benaderingen interessant. Er zijn bepaalde op het eerste gezicht prachtige ideeën die steeds weer herontdekt worden maar waarvan bekend is dat ze nergens toe leiden.Het aantal "mislukte" experimenten is in de biowetenschappen verhoudingsgewijs groot - het nut is in die tak van wetenschap wat groter.
Maar daar is een theorie nooit verkeerd of doodlopend. Je kunt daar moeilijk van 'mislukkingen' spreken. Ook is het bij exacte wetenschappen vaker een gebrek van kennis of aanvoelen die tot fouten leidt, bij biowetenschappen gaan er dingen verkeerd, waarvan men zelfs achteraf dikwijls niet weet wat er nu precies verkeerd aan was.In de wis- en natuurkunde lijken mij vooral doodlopende theoretische benaderingen interessant. Er zijn bepaalde op het eerste gezicht prachtige ideeën die steeds weer herontdekt worden maar waarvan bekend is dat ze nergens toe leiden.
Ik denk ook wel dat het 'nut' minder groot is bij bijvoorbeeld wiskunde dan bij biowetenschappen. Maar ik zie wel potentieel in wat Bartjes aanhaalt. Een theorie is, binnen de Wiskunde, misschien nooit verkeerd, maar hij heeft zeker wel beperkingen. Soms kunnen die beperkingen zo groot zijn dat er geen enkel praktisch nut meer aan vasthangt (en dat is dan een mislukking wat mij betreft). Soms is het nuttig dat zoiets gepubliceerd wordt. Dat nut heeft meerdere luiken. Een eerste nut is het feit dat je zo voorkomt dat eenzelfde idee tot 10maal wordt herhaald. Een tweede nut is het frisse paar ogen: door het publiceren krijgen anderen de theorie onder ogen en kunnen ze misschien een andere piste zien waaraan jij nooit had gedacht. Zo zullen er wel nog voordelen zijn die ik nu niet meteen noem .Maar daar is een theorie nooit verkeerd of doodlopend. Je kunt daar moeilijk van 'mislukkingen' spreken.
Dat zie ik niet meteen wat je hiermee bedoelt... Ook is het nuttig om even af te spreken wat (voor jou) een 'exacte' wetenschap is.Ook is het bij exacte wetenschappen vaker een gebrek van kennis of aanvoelen die tot fouten leidt
Ah, nee, gewoon als verzamelwoord voor wiskunde en natuurkunde.Dat zie ik niet meteen wat je hiermee bedoelt... Ook is het nuttig om even af te spreken wat (voor jou) een 'exacte' wetenschap is.
Zie:Maar daar is een theorie nooit verkeerd of doodlopend. Je kunt daar moeilijk van 'mislukkingen' spreken. Ook is het bij exacte wetenschappen vaker een gebrek van kennis of aanvoelen die tot fouten leidt
Best mogelijk - dat bestrijd ik niet.bij biowetenschappen gaan er dingen verkeerd, waarvan men zelfs achteraf dikwijls niet weet wat er nu precies verkeerd aan was.
Goh, je zal maar na een aantal maanden onderzoeken niets bereiken. Ik zou in dat geval dan toch het liever ergens kwijt kunnen.Dat een tijdschrift met niet-werkende experimenten en dergelijke best nuttig zou zijn geloof ik onmiddelijk, maar waarom zou iemand de moeite doen erin te publiceren? Een artikel schrijven kost tenslotte een hoop werk en tijd, en ik denk niet dat je een fatsoenlijke citatie-score gaat halen op iets dat niet werkt (tenzij dat onverwachts is, maar dan kun je het ook weer in normale bladen publiceren).
Dat zou inderdaad het ideaal zijn, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Hier op de vakgroep waar autonome robotica bestudeerd wordt, hebben ze al jaren geen robot meer gemaakt. Robots maken de onderzoekers hier in hun vrije tijd met hun eigen geld Onderzoek naar Machine Learning modellen op de beurs is ook voor hen 100% vrije tijd en eigen geld.Wetenschap is geen productiewerk, en moet ook niet als zodanig gewaardeerd en beloond worden. Althans niet over de hele linie. Anders help je de creativiteit en bezieling om zeep.
Dat klopt, en het is ook zo. Maar zelfs nu is die hoeveelheid geld gewoon beperkt en wordt binnen de wetenschap geselecteerd op welk onderzoek het meest beloftevol is. Daar is mijn inziens niets verkeerd mee.@ 317070. Ik beweer dat je wetenschap niet met economische maatstaven moet beoordelen. Wetenschap is een cultuurgoed. Daar moet dus gewoon geld voor vrij gemaakt worden.