MCE
Artikelen: 0

Toelaatbare spanning as c45

Hallo,

Ik heb een as van materiaal C45, d= 30 mm welke aangedreven wordt door middel van een elektromotor.

Nou heb ik het moment erop uitgerekend en zodoende ben ik op een toelaatbare afschuifspanning (wringing) uitgekomen van 8.5 N/mm².

Om te kijken of de as niet bezwijkt moet ik de toelaatbare spanning van het materiaal hebben maar hier kom ik niet helemaal uit. Ik heb hier wel een tabellenboek waar ik Tau (tWN) in staat van 190 en een ReN (Rp0,2) van 430.

Ik kom meerdere dingen ook tegen van toelaatbare spanningen maar zijn totaal verschillend dus hoop dat iemand me hier verder kan helpen. Alvast dank!
Vinniiee

Re: Toelaatbare spanning as c45

Dit staat er in mijn theorieboek:

Afbeelding

Wellicht heb je hier wat aan :)
MCE

Ik zou zeggen toelaatbaar is 230 N/mm² maar wanneer het om een aandrijfas gaat heb ik niet met een statische belasting te maken toch?

Dus dan zou de maximale spanning onder de 80 N/mm² moeten zitten?
Vinniiee

Met een aandrijfas heb je inderdaad niet met een statische belasting te maken, maar met de volgende:

- Schommelende belasting (f = 2/3)

- Sprong belasting (f = 1/2)

- Wisselende belasting (f = 1/3)

Je moet het soort belasting bepalen (even googlen), en dan moet je de toelaatbare spanning vermedigvuldigen met de belastingsfactor f
MCE

Dus als ik die 230 N/mm² uit bovenstaande tabel met de belastingsfactor f vermenigvuldig krijg ik mijn toelaatbare spanning?
Vinniiee

Naar mijn weten wel ja

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”