Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
liamgek
Artikelen: 0

3e wet van newton zwaartekracht + welke kracht?

Hey allemaal,

Ik zit in de 3e klas, doe havo en haal aardige cijfers (laatst 8,3 voor krachten en 9,3 voor licht).

Dus gister wou iemand me uitleggen over de 3 wetten van Newton.

Ik snapte de eerste 2.

Maar de 3e snapte ik niet helemaal.

Ik snap dat als je een bal tegen een muur aantrapt de muur de energie opvangt en de kracht teruggeeft aan de bal dus een paar.

Of als iets in rust is het normaalkracht en zwaartekracht heeft dus ook een paar.

Maar toen gaf hij een voorbeeld dat een appel die valt een kracht uitoefent op de aarde terwijl de aarde zwaartekracht uitoefent op de appel.

Ik had nog geleerd als iets in de lucht zwevende is oefent het nergens kracht op uit.

Maar toen zei hij dat de appel kracht uitoefent op de aarde.

Hoe noemt men deze kracht en hoe kan dit aangetoond worden?
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Re: 3e wet van newton zwaartekracht + welke kracht?

Hoe noemt men deze kracht en hoe kan dit aangetoond worden?
Dat heet zwaartekracht.

Stel je voor dat je een bacterie bent die op de appel leeft. Boven je hoofd hangt een énorme blauwe bol aan een enorme boom. Ineens begint de blauwe bol naar jouw appel toe te vallen.........

Alles is relatief (en dat bedoel ik niet filosofisch).

Aantrekkingskracht is niet iets dat de aarde uitoefent op massa's, maar is een kracht die bestaat tussen twee massa's. Als de verbinding die de appel en de aarde uiteenhield verbroken wordt vallen appel en aarde naar elkaar toe. Zowel appel als aarde voelen daarbij een kracht van ongeveer 2 N (massa van een appel ca 200 g). De appel krijgt hierbij een behoorlijke versnelling, 9,8 m/s², maar diezelfde kracht van 2 N op een planeet van 5 974 200 000 000 000 000 000 000 kg geeft natuurlijk maar een versnelling van slechts 0,000 000 000 000 000 000 000 000 335 m/s². Dat valt natuurlijk niet echt op :) en daarom lijkt het alsof alleen de appel naar de aarde valt.

Je zou twee zware bollen vlakbij elkaar kunnen ophangen. De touwtjes waaraan ze ophangen zullen niet meer geheel evenwijdig naar beneden hangen; de bollen worden naar elkaar toe getrokken, door de zwaartekracht die tussen hen bestaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Natuurkunde”