Goededag,
ik vroeg me af: op welke manieren wordt nu eigenlijk precies bepaald hoe groot een mens (of dier) wordt. welke (met name externe) factoren zijn van invloed op het groeiproces? Ik weet natuurlijk dat sommige chinezen de voeten van hun kinderen al op jonge leeftijd in touwen vastzetten, zodat ze kleine (=charmante) voetjes houden, maar dat is niet echt wat ik bedoel:P. Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je op bijvoorbeeld de maan zou zijn, je doordat je veel minder zwaarterkacht ondervind, je ook veel minder weerstand e veel minder tegenwerikend gewicht hebt op bepaalde hoogtes (bijv, groeischijf), en dat hierdoor het hele groeiproces ook veel makkelijk kan plaatsvinden, en dat je dus groter zou worden. is dit waar?
zo ja, zou dit in mindere mate dan ook betekenen dat iemand die veel languit ligt 'dikkere botten' moet hebben dan iemand die heel zn leven op 2 benen staat. of is dit weer onzin omdat de groeirichting voornamelijk in de lengte richitng is (bijv. groeiscijf)??
zijn er nog andere externe factoren, buiten voeding, die van invloed zijn op het groeiproces? zoals bijvoorbeeld temperatuur???