Hoi,
Ik tracht 2 8W TL lampen weer werkend te krijgen in een koelkast. Het is een koelkast met reclame en gewoon een mooi apparaat dat niet in de winkel te koop is.
Nu ga ik die 2 lampen wel weer aan de gang krijgen, desnoods met de ballast vervangen, maar er is iets wat ik niet begrijp en ik ook niet wist te vinden op internet.
Ik krijg de lampen dus geheel niet gestart en de starters lijken ook niets te willen doen, twee starters, twee TL lampen en 1 ballast.
Nu is het plan om deze lampen en starters eerst te vervangen, want de koelkast is zo gekocht dus de staat van de lampen en starters is bij mij niet bekend.
Maar wat mij verbaasde, zodra ik mijn hand op een van de TL lampen legde, ging deze flauwtjes branden. Echt heel flauw, het was pas goed te zien toen ik de 35 watt halogeen verlichting in het plafond recht er boven, uit had gezet.
Wat mij ook opviel, de TL ging deels oplichten ongeveer halverwege, waarbij ik dus geen licht kon waarnemen aan de ene kant van mijn hand en aan de andere kant wel.
Wie weet hoe dat mogelijk is?
Zegt het nog iets over de methode van storing zoeken/ repareren, welke stap ik het beste kan maken?
Ik kan niet verklaren waarom beide TL en starter schijnbaar niets doen, maar dat een TL wel zwak oplicht met mijn hand er bij?