Nederlandse wikipedia geeft voor fenol een MAC-waarde van 19 mg/m³
Occupational Safety and Health Administration (OSHA) heeft het over 5 ppm, wat gezien een molmassa van ruim 3 x die van een gemiddeld luchtmolecuul ook ongeveer op die waarde uitkomt.
We nemen de sigarendoos en gaan eens ruw rekenen.
Een klein studeerkamertje van een thuiswerker, van 2 x 3 x 2,5 = 15 m³ inhoud, met een spaarlamp. Om dat tot de MAC-waarde vol te krijgen met fenol moet er 15 x 19 = afgerond 300 mg (0,3 g) fenol worden uitgegast.
We veronderstellen een uiterst laag ventilatievoud van 0,05, (dwz dat 0,05 x per uur de luchtinhoud van de kamer ververst wordt, ruwweg 1 x per etmaal). Overigens is ook zonder fenolen zo'n kamertje dan uiterst ongezond, en slaan lichaamsgeuren je onaangenaam tegemoet . Dat is ruim beneden de laagste waarde geconstateerd in een onderzoek van 49 naoorlogse woningen. Een ventilatievoud van 1 is voor verblijfsruimten zo ongeveer de minimumeis bij nieuwbouw.
http://www.rivm.nl/milieuportaal/images/02...INNENMILIEU.pdf
Kortom, in ons ongezonde kamertje wordt maar 1 x per etmaal de lucht ververst. Onze spaarlamp brandt 8 uur per dag. Het is een goedkope, levensduur ongeveer 6000 uur, dwz ongeveer 800 dagen.
Om gedurende die twee jaar ons uiterst beroerd geventileerde kamertje tot de MAC-waarde te vullen moet de lamp 800 x 0,3 g = 240 g fenolen uitgassen. Ik heb een 20W (vergelijkbaar met 100W gloeilamp) op de keukenweegschaal gezet en constateer met verpakking en al 150 g totaalgewicht.
Laten we nu eens andersom rekenen.
Een (gokje) 10% van het totale lampgewicht bestaat uit kunststof.
Een (gok) 1% daarvan bestaat uit uitgasbaar fenol (lijkt me nog steeds overdreven, maar vooruit).
Kortom, de lamp kan in zijn levensduur max 0,1% van 150 g = 150 mg fenolen uitgassen. De lamp brandt nog steeds 6000 uur. Gemiddeld dus 0,025 mg/uur. Veronderstel dat dat in het begin 2 x zoveel is, en aan het eind niks meer. 0,05 mg/uur als worst case dus.
Ons kamertje is nog steeds matig geventileerd, met een ventilatievoud van 0,5. (Elke 2 uur wordt de lucht ververst). Er zal dus nooit meer dan 0,1 mg in heel de kamer hangen, 0,01 mg/m³, ongeveer 0,003 ppm. Dat is ongeveer 0,1% van de MAC-waarde, en ongeveer 0,3 x de geurdrempel:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8472679.
Mijn conclusie: storm in een glas water, muggen en olifanten, en zo.