Kuga09 schreef:Ik ben mij wat aan het verdiepen in de materie van de "industriele elektriciteit" en heb al bijgeleerd dat er voor wisselspanning nog een factor bijkomt: cos phi, of arbeidsfactor. Deze is van toepassing op elektromotoren ed maar niet op gewone ohmse belasting.
Voor wisselspanning is de formule P= U x I x cosphi
Blijft nog mijn enige vraag: waarom zou de stroom niet stijgen bij een lamp als de spanning daalt ?
Als ik I = P : U toepas op het volgende voorbeeld uit mijn vak (automotive):
Een lamp van 21W en 12V verbruikt 1,75A
Daalt de spanning naar 9V verbruikt de lamp 2,3A
Of zie ik iets over het hoofd ?
Ja je ziet iets over het hoofd wat heel veel mensen over het hoofd zien, en daarom is er vaak verwarring over. Dus bij deze:
We nemen als voorbeeld een huis-tuin-en-keuken-GLOEI-Lamp van bijvoorbeeld 230V/60W
Het label vermeldt dat indien we de lamp op 230V aansluiten, hij 60W zal verbruiken. (DUS NIET DAT HIJ DAT ALTIJD DOET!)
Volgens P(vermogen in Watt) = V (voltage in Volt) * I ( Stroom in Ampere) kunnen we uitrekenen hoeveel stroom er door de lamp stroomt bij die opgegeven 230V:
P= V * I ==>
60Watt = 230V*I ==>
I = 60W/230V =
0,26 Ampere
Daarna kunnen we met V = I * R (weerstand in Ohm) uitrekenen wat de interne weerstand van de gloeilamp is:
V = I * R ==>
230 V = 0,26 A * R ==>
R = 230V / 0,26A =
882 ohm
Deze interne weerstand is constant! (nou ja, niet helemaal i.v.m. temperatuurschommelingen, maar dat is voor dit verhaal niet relevant)
Stel nou dat de we de lamp ipv met 230V, met nog maar 110V voeden:
V=I*R ==>
110V = I * 882ohm ==>
I = 110/882 =
0,12A
P=V*I = 110*0,12 =
13,7 Watt
Bij 110 Volt (i.p.v. 230V) is de stroomsterkte dus gehalveerd, en het wattage zelfs met een factor 4 (kwadratisch) afgenomen.
Als je erover nadenkt is dat eigenlijk heel logisch: Als je een lampt wilt dimmen, zodat er minder licht uit komt, dan moet het wattage afnemen. Want uit een 100W lamp komt ook meer licht dan uit een 25W lamp. Dit dimmen doe je door de (effectieve) spanning te verlagen.
En nu de vele redenen waarom het aggregaat uitgevallen zou kunnen zijn:
**Het toerental was afgenomen omdat de elektrische belasting te groot was. Door diezelfde belasting is de automaat ook uitgesprongen.
**Het aggregaat was mogelijk beveiligd tegen inzakken van frequentie/spanning. Indien 1 van deze te laag wordt, schakelt een beveiliging alle verbruikers uit, meestal met een soort hulpmotortje dat de hoofdzekering uitzet.
**Door het inzakken van het toerental, is de frequentie van de wisselspanning gedaalt, waardoor voornamelijk motoren en transformatoren rare dingen gaan doen.
**Door het inzakken van de spanning zijn geschakelde voedingen en elektronische ballasten extra stroom gaan trekken. Deze hebben namelijk niet een vaste interne weerstand, maar een regelcircuit dat onafhankelijk van de ingangsspanning zorgt dat er voldoende spanning en stroom geleverd wordt om het apparaat te laten functioneren.