Als je een aantal relatief kleine, lichte dozen naast elkaar zet kan je er horizontaal (vanaf de zijkant) met je handen tegenaan duwen (klemmen) en ze zo verticaal optillen. Ik neem aan dat de rede dat de middelste dozen niet naar beneden vallen de onderlinge wrijving is en dan met name de lengte-breedte verhouding.
Dit wil ik in het groot nadoen, alleen weet ik niet hoe ik hier aan moet rekenen. Ik wil aan een frame vier platen bevestigen, waarvan twee van de vier met behulp van cilinders naar het midden kunnen duwen om de dozen te klemmen. Schetsje:
Hoe kan ik hier het beste aan rekenen? Stel dat de dozen 150kg wegen en het zijn 25dozen (5lengtex5breedte). Hoe zou ik uitrekenen wat voor kracht de cilinders zouden moeten leveren om ervoor te zorgen dat het geheel verticaal kan worden opgepakt zonder dat dozen in het midden eronderuit vallen.
Zijn er nog andere factoren voor nodig? Als wrijvingscoefficient gewoon karton op karton, en verder normale omstandigheden. Snelheid van de verticale beweging weet ik niet, mag alle kanten op.