Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
BioHazardNL
Artikelen: 0

Re: Cola + mentos

probeer het ook eens met stoffen die op suiker lijken. Dus op C6H12O6, kijk of je een reactie krijgt als met de mentos en je weet welke stof het is. een fabrikant gaat natuurlijk niet de chemische formule van zijn snoepje vertellen.
ibr

Friendly Ghost schreef:Als je meer scheikunde wilt toevoegen aan het proefje is het misschien handig om de aflevering van Mythbusters op te zoeken over Mentos en Cola (huidige seizoen in Amerika). In deze aflevering doen ze tests met verschillende bestanddelen van mentos en cola. Zo vergelijken ze bijvoorbeeld de reactie van gewone spa rood op het toevoegen van mentos en spa rood met toegevoegde aspartaam. Uit hun experimenten bleek dat aspartaam, caffeine en arabische gom de reactie bevorderden.  

De belangrijkste drijfveer achter het hele proces is als ik mij niet vergis nucleatie. De mentos heeft een ruw oppervlak, waarop, net als op je champagneglas, een ophoping van CO2 kan ontstaan, waardoor er vanaf de mentos CO2 bellen uit de cola kunnen komen. Doordat de mentos in de cola zinkt, vindt het hele proces onder in de fles plaats. Doordat de reactie erg heftig is (waarschijnlijk ook mede door de andere stoffen in de cola en de mentos), nemen de opstijgende CO2 bellen een groot gedeelte van de cola ook mee uit de fles.
Ahzo, ik heb op internet nog wat onderzoek gedaan naar de reactievergelijking, maar er was nergens echt een site waarop de reactie puur scheikundig werd weergegeven. Dus ik ben bang dat het nu maar bij natuurkunde blijft...

Alhoewel het uiteraard leuk zou zijn als de scheikundige deel ook zou worden volmaakt!
Friendly Ghost

Ik weet niet hoe breed het bereik qua stofjes bij jou op school/voor jouw profielwerkstuk is, maar anders zou je inderdaad kunnen proberen een aantal reacties tussen verschillende bestanddelen te vinden, die wel degelijk een substantieel bijdragen aan de grote cola+mentos=fontein reactie.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"
ibr

Ik ben inmiddels al een paar maanden verder, en mijn profielwerkstuk is al een flink stuk opgeschoten.

Ik heb metingen verricht, 1,5 liter-fles van de Aldi cola-light en 3 mentos muntjes (meer lukte praktisch niet) bouwt een druk op van 250 Kpa.

Maar ik was me af aan het vragen, wat zou je eigenlijk nog meer kunnen bedenken in zo'n profielwerkstuk?

Want heel veel onderdelen voor een "normaal" profielwerkstuk vervallen:

Inleiding. (oke).

geschiedenis. (is er nauwelijks)

vroeger en huidig gebruik (niet)

Practicumopdracht (misschien?)

waarnemingen

Resultaten metingen

Conclusies

Hebben jullie misschien nog tips, bepaalde feiten die ik absoluut erin zou moeten vermelden?

bvd.
Mirthe

Nou hallo,

ik ben hier gekomen via google omdat we op zoek waren naar informatie voor ons profielwerkstuk scheikunde, over .. jaja.. cola en mentos.

ik lees hier vanalles.. wel allemaal oude posts, maar heel interessant allemaal, we kunnen er veel van gebruiken

maar, onze docent vind dat we niet voldoende ideeën hebben voor de practica.

heeft er iemand nog tips voor proeven die we kunnen doen rond het onderwerp cola+mentos die uiteraard wel iets met scheikunde te maken hebben.

liefs en kusjes

P.S. andere tips zijn ook welkom..
Klintersaas
Social:

Eigenlijk moet de verklaring voor dit fenomeen eerder gezocht worden in de fysica dan in de chemie. Zoals reeds eerder vermeld werd, verlaagt de Arabische gom in Mentos de oppervlaktespanning van de cola, waardoor het CO2-gas makkelijker kan ontsnappen. Verder vindt er aan het oppervlak van de muntjes nucleatie plaats, waardoor er op korte tijd veel bellen gevormd worden. Als je meer scheikunde wilt toevoegen aan een experiment met Mentos en cola, lees dan deze post.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Marko

Om kort te gaan: Er vinden geen scheikundige reacties plaats wanneer je Menthos in cola gooit. Het heeft dus weinig zin om dit als onderwerp van je PWS scheikunde te nemen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Aiel

Mirthe schreef:Nou hallo,

ik ben hier gekomen via google omdat we op zoek waren naar informatie voor ons profielwerkstuk scheikunde, over .. jaja.. cola en mentos.

ik lees hier vanalles.. wel allemaal oude posts, maar heel interessant allemaal, we kunnen er veel van gebruiken

maar, onze docent vind dat we niet voldoende ideeën hebben voor de practica.

heeft er iemand nog tips voor proeven die we kunnen doen rond het onderwerp cola+mentos die uiteraard wel iets met scheikunde te maken hebben.

liefs en kusjes

P.S. andere tips zijn ook welkom..
Nou, ook hallo,

Ik weet niet of je al naar die mythbuster aflevering hebt gekeken, maar als je dat doet, dan kom je op genoeg proefjes, haal gewoon alle stoffen die ze gebruiken bij je TOA scheikunde, en doe het na, en ga dan de hoeveelheden e.d. veranderen, dat zou voor een PWS moeten volstaan...

Tip, doe gewoon enthousiast en kom met veel alternatieven bij je begeleider, dat werkt over het algemeen :)

Groet,

Ton

Terug naar “Natuurkunde”