Moderator: physicalattraction
Ahzo, ik heb op internet nog wat onderzoek gedaan naar de reactievergelijking, maar er was nergens echt een site waarop de reactie puur scheikundig werd weergegeven. Dus ik ben bang dat het nu maar bij natuurkunde blijft...Friendly Ghost schreef:Als je meer scheikunde wilt toevoegen aan het proefje is het misschien handig om de aflevering van Mythbusters op te zoeken over Mentos en Cola (huidige seizoen in Amerika). In deze aflevering doen ze tests met verschillende bestanddelen van mentos en cola. Zo vergelijken ze bijvoorbeeld de reactie van gewone spa rood op het toevoegen van mentos en spa rood met toegevoegde aspartaam. Uit hun experimenten bleek dat aspartaam, caffeine en arabische gom de reactie bevorderden.
De belangrijkste drijfveer achter het hele proces is als ik mij niet vergis nucleatie. De mentos heeft een ruw oppervlak, waarop, net als op je champagneglas, een ophoping van CO2 kan ontstaan, waardoor er vanaf de mentos CO2 bellen uit de cola kunnen komen. Doordat de mentos in de cola zinkt, vindt het hele proces onder in de fles plaats. Doordat de reactie erg heftig is (waarschijnlijk ook mede door de andere stoffen in de cola en de mentos), nemen de opstijgende CO2 bellen een groot gedeelte van de cola ook mee uit de fles.
Nou, ook hallo,Mirthe schreef:Nou hallo,
ik ben hier gekomen via google omdat we op zoek waren naar informatie voor ons profielwerkstuk scheikunde, over .. jaja.. cola en mentos.
ik lees hier vanalles.. wel allemaal oude posts, maar heel interessant allemaal, we kunnen er veel van gebruiken
maar, onze docent vind dat we niet voldoende ideeën hebben voor de practica.
heeft er iemand nog tips voor proeven die we kunnen doen rond het onderwerp cola+mentos die uiteraard wel iets met scheikunde te maken hebben.
liefs en kusjes
P.S. andere tips zijn ook welkom..