hwgxx7
Artikelen: 0

Practische systeemanalyse

Dag,

kan iemand me vertellen hoe men aan (industirele) systeemanalyse doet? Ik ken de theorie vanuit wiskundig oogpunt, maar op welke manier legt men een impuls op aan een systeem? Ik heb namelijk geen flauw idee hoe dit practisch in elkaar zit...En doe men dit altijd men een impuls, want het lijkt mij interessanter te werken met stapresponsie...

Mvg.
ZVdP

Re: Practische systeemanalyse

Er zijn sommige sectoren die een impulsantwoord opmeten, maar voor de vele toepassingen is dat niet erg praktisch. Bovendien is dit erg gevoelig voor ruis en niet lineariteiten in het systeem.

Een staprespons is lastig voor bandpass of hoghpass systemen, of systemen met een integrator.

Er zijn mensen die identificatie doen met witte (bandbeperkte) ruis.

Maar wat ook heel handig is, is een multisinus. Het voordeel hiervan is dat je leakage kan voorkomen door de periodiciteit van het signaal, en je kan bovendien in een meting (met verschillende random phase multisines) de frf bepalen, plus een scatting maken van het ruisniveau, en het niveau van de even en oneven niet-lineariteiten apart.

Er zijn dus gevorderdere cursussen die je kan volgen over systeemidentificatie dan de simpele impulsrespons :)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian
hwgxx7

Ik ben net bezig met (dynamische) systemen, maar vond het nogal abstract en een weinig concreet.

Vele zaken die je opnoemde ken ik niet in detail en vermoede idd. al dat er wel wat meer bij kwam kijken.

Het beeld dat ik heb: bv. een installatie die warmte gegeneert zal een klep moeten aansturen waardoor een fluidum naar een warmtewisselaar stroomt. In de praktijk zal men dan niet gewoon de klep even op en toe zetten (impuls aanleggen), om respons( temperatuur elders) te kennen ?

Zulks beeld heb ik dus van 'systeemidentificatie', zaken die jij opsomde zijn meer digitale technieken dan?

Enfin, het is niet de bedoeling een vergaand topic te openen. Daarvoor is mijn kennis ontoereikend.

mvg
Jekke

Een multisinus aanleggen is niet zo een gevorderde methode, dit kun je makkelijk zowel digitaal als analoog doen en is een zeer makkelijke methode om een eerste beeld te krijgen van je overdrachtsfunctie.

Ook de vergelijkingsmethode is een zeer eenvoudige methode om de transferfunctie analoog te meten.

Een van de belangrijkste aandachtspunten bij het meten van een systeem is wel de ruis te meten (bvb door een nulingang)
hwgxx7

Maar mijn idee eromtrent: dus een mechanische verandering aanbrengen in het systeem wordt dus wel gedaan in de praktijk?

Bij die digital technieken denk ik dan aan 'Sci Fi apparaat' waar men bv. golven en trillingen het systeem instuurt en dan de respons meet. Zo moet ik het dus niet benaderen, als ik het goed heb begrepen?

Terug naar “Elektrotechniek”