Ik vraag me al een tijdje af hoe het nu zit met het herstel van zenuwen. Want als iemand zijn rug breekt zit hij waarschijnlijk de rest van zijn leven in een rolstoel. Maar ik heb op tv ook wel eens gezien dat iemand een donor hand kreeg en dat hij deze na een tijdje redelijk kon "besturen". In dat geval zijn de zenuwen toch weer aangegroeid of zo lijkt me. Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit kan en waarom niet als je je rug breekt.
het is wetenschappelijk bewezen dat zenuwen na een ruptuur of breuk nog enkele mm groeien (niet meer dan 1,5 a 2mm)
vaak is het bij een fractuur in de rug wat een dwarsleasie tot gevolg heeft gehad dat de afstand na de breuk groter is dan deze afstand die de zenuwen nog langer kunnen worden.
wat dus ook kan gebeuren is dat als zenuwen die mm langer worden een andere zenuw raakt dan zijn eigen verlengstuk met als gevolg dat een andere functie voor die zenuw is weggelegd, fysiotherapie kan hier een helpende hand in bieden om zo de hersenen een beetje voor de gek te houden en de beweging als natuurlijk door de hersenen.
als een chirurg de zenuwen weer tegen elkaar kon leggen dan zou het probleem wellicht een stuk kleiner zijn, maar dat is voor het ruggemerg een onbegonnen zaak.
dus de handoperatie is mogelijk maar zo'n ingreep duurt tussen de 9 en 14 uur, ga dus maar na hoeveel werk dit is...
is dit een antwoord op je vraag?
groet