1. Waar het de Marokkanse regering om gaat is dat Marokkanen in de derde generatie (geboren uit ouders die al in Nederland zijn geboren) ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/54985 De
Nederlandse nationaliteit krijgen zij automatisch. Binnen de EU is het op dit moment zo dat je, in de meeste gevallen, als eerste generatie immigrant, op het moment dat je de Nederlandse nationaliteit aanneemt automatisch de andere nationaliteit verliest. Daarmee verkrijg je het recht om in Nederland op alle niveau's te stemmen, maar je verliest je stemrecht in je geboorteland. Kies je ervoor om je oorspronkelijke nationaliteit te behouden, mag je (met een vestigingsvergunning) bijvoorbeeld wel op gemeentelijk niveau stemmen, maar niet landelijk (in Nederland). De (gemixte) tweede generatie, kinderen van bijvoorbeeld een Duitse en een Nederlander mogen beide nationaliteiten voeren. Bij de Marokkaanse kwestie krijgen Marokkanen, als ik het goed begrijp, altijd de Marokkaanse nationaliteit, onafhankelijk van hun keuze om de Nederlandse nationalteit aan te nemen of niet. In het geval van de derde generatie Marokkanen is het dus zo dat zij met beide nationaliteiten landelijk stemrecht in beide landen hebben en daar wil de Nederlandse regering volgens mij vanaf. Hier denkt de Nederlandse regering dat er een goed aanknopingspunt is om mensen te laten kiezen tussen nationaliteiten: "Je woont hier vanaf je geboorte, jouw ouders ook, als je een binding voelt met het geboorteland van je grootouders dan moet je daar voor kiezen, bepaal maar of je Nederlander of Marokkaan wilt zijn." Hier zit volgens mij een bepaalde angst achter, maar welke angst dat dan zou zijn is me niet duidelijk.Misschien is het ook alleen maar een kwestie van het beperken van administratieve rompslomp.
2. Ik zie niet in waarom het hebben van de Marokkaanse nationaliteit verstrekkende gevolgen voor Nederland zou hebben. Mensen met Marokkaanse nationaliteit hebben na het bereiken van de juiste leeftijd stemrecht in Marokko en dat heeft m.i. meer gevolgen voor Marokko dan voor Nederland. Kan iemand mij uitleggen wat de bedreiging voor Nederland is????
3. Het hebben van de Nederlandse nationaliteit heeft WEL gevolgen voor Nederland. Omdat men daarmee stemrecht verkrijgt in Nederland.
Dat hele zakkenvullen verhaal wat sommigen hier te berde brengen is voor mij een groot vraagteken. Kan iemand mij precies uitleggen hoe het hebben van een dubbele nationaliteit het zakkenvullen zou bevorderen en schadelijk zou kunnen zijn voor de Nederlandse samenleving? En wat heeft dat te maken met het vraagstuk van de derde generatie Marokkanen??? En bovendien: over wat voor soort werk/banen hebben we het eigenlijk met betrekking tot het zakkenvullen verhaal? Gaat het hier niet om hetzelfde soort banen waarbij het allang zo is dat allochtonen meer bereid zijn om dat soort banen op zich te nemen dan de geboren Nederlander? Schoonmaken van publieke WC's bijvoorbeeld? Met andere woorden: heeft de Nederlandse samenleving er niet baat bij dat er allochtonen zijn die bereid zijn om sommige banen te hebben, ongeacht of zij daarna met het geld naar eigen land vertrekken?