Hallo
Ik ben geinteresseerd in de relativiteitstheorie en heb een vraag die hier betrekking op heeft.
In een reizend voorwerp gaat de tijd langzamer dan vergeleken daarbuiten. Als een astronaut van de aarde weggaat, naar ergens in het heelal met zeer grote snelheid, is hij iets jonger dan zijn tweelingbroer op aarde.
MAAR zodra hij terugkeerd, is hij toch weer precies net zo oud als zijn tweelingbroer? Ik hoor wel eens dit verhaal van de astronaut die reist en daardoor jonger is.
Ik denk nl zo: de astronaut beweegt bijv naar rechts tov de aarde. De aarde naar links tov de zon. de zon naar rechts tov andere sterren. Het is maar net hoe je bekijkt wat er beweegt en waarmee je vergelijkt/ naar refereert. Zodra de astronaut van de aarde af beweegt en daarna terugkomt kan hij tov de zon juist stilgestaan hebben en juist de aarde is verplaatst en daarna weer teruggekomen. Waarom zou dan juist de astronaut jonger geworden zijn? Zodra de tweeling bij elkaar is valt niet te zeggen wie er bewogen is omdat het vergeleken wordt met iets anders in het heelal. Er bestaat geen statisch soort van 'ether' waarmee vergeleken wordt. Of je kan het zo zien: Hij heeft vergeleken met de aarde afstand afgelegd en snelheid gehad. Maar je kan ook zeggen dat de aarde juist verplaatst is. Het is maar net hoe je het bekijkt. Of dat de aarde erachterna is gegaan (incl het hele universum).
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?
ALvast Bedankt!