Voorbeeld een auto (de motor) heeft doorgaans een max koppel dat ligt tussen de 100 en 150Nm (Voor de wat sterkere auto's of snelle auto's kan het koppel wel 400 tot 500Nm zijn, maar dat is dan geen middelklasse, denk ik).
En een vrachtwagen met een motor van 350pk zal een koppel hebben dat in de buurt ligt van de 1000Nm.
Maar een trein(locomotief), ik bedoel dan wel een elektrische zal een veel hoger koppel weer hebben, maar hoe hoog is dat koppel?
En wat ik ook gehoord heb is dat het koppel van een elektromotor vrijwel constant is, is dat zo?
Wel weet ik dat de locomotief in dit voorbeeld een vermogen heeft van 5.500pk, de motor loopt op een spanning van 3000V en 800A, maar de locomotief trekt hier niet de stroom uit een draad van de bovenleiding maar uit meerdere draden.
En de energie die de motor levert zal ook via tandwielen weer overgebracht moeten worden op de wielen die met het spoor in verbinding staan. Wat is bij zo'n trein de overbrengingsverhouding?
En wat is de maximale stuwkracht vooruit bij deze trein?