Hallo,
Ik ben bezig met een praktische opdracht voor SK12. Ik wil het Fe2+-gehalte in een oplossing bepalen, met behulp van potentiometrische titratie.
Ik snap echter niet helemaal hoe het werkt. [!]
Wie kan mij HELPEN ?!?!?
Ik dacht dat het ongeveer zo zou gaan:
Een halfcel bevat de Fe2+-oplossing, met onbekende molariteit. Deze doet dienst als reductor.
De andere cel bevat bijvoorbeeld een aangezuurde permanganaat-oplossing, die als oxidator dient. Hiervoor geldt de standaardelektropotentiaal.
Nu is het zo, dat de elektropotentiaal van Fe2+ verandert onder invloed van de concentratie hiervan. Dat snap ik nog: de reactie als reductor of oxidator wordt sterker, dus een hoger of lager elektropotentiaal.
Nu zegt men dus dat het elektropotentiaal van de andere (permanganaat-)oplossing gelijk blijft, dus dat veranderingen in het potentiaalverschil worden veroorzaakt door verandering in concentratie van Fe2+. Dit klinkt op zich best logisch, hier komt alleen de eerste vraag:
Het elektropotentiaal van de andere halfcel verandert toch ook? De concentratie van de permanganaat-ionen verandert tijdens de reactie, waardoor het elektropotentiaal verandert? Dan merk je toch geen verschil in elektropotentiaal?
Dan, als dat dan wel zou kunnen, heb je dus een verschil in elektropotentiaal. Nu houdt de reactie op als alle Fe2+ is gereageerd, dus loopt er geen stroom meer, dus is het potentiaalverschil 0 (toch?).
Nr. 2:
Hoe kan je dan bepalen hoeveel permanganaat-ionen of ijzer-ionen er aanwezig zijn?
Ik dacht zelf ook nog aan het volgende: als je telkens wat permanganaat druppelt, zou er een stroompje gaan lopen, totdat alle Fe2+ op is. Je merkt dan dus dat er geen stroom meer loopt, en via molverhoudingen kom je op de concentratie van Fe2+ uit. Kan je het zo doen? Dan moet je telkens dus maar een heel klein beetje permanganaat druppelen en kijken of er een stroompje loopt. Ik weet echter niet of de reactie dan wel verloopt, met dat gedruppel.
Ook las ik ergens iets over het equivalentiepunt in de grafiek? Zucht, ik snap het echt even niet meer?
Kunnen jullie me snel helpen? Ik moet het eigenlijk morgen al hebben!
Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.