juve
Artikelen: 0

vetzuren uit bacterien

voor een experiment op school ben ik op zoek naar een manier om vetzuren uit het membraam van bacterien te extraheren en daarna te analyseren. is er iemand die misschien een voorschrift weet voor de extractie?
killmenow

Re: vetzuren uit bacterien

Voorschrift: NIOSH 0801: Aerobic Bacteria by GC-FAME; method 0801, issue 1 dated 15 january 1998.

Hier kan je redelijk veel informatie uithalen.

Succes ermee het is een pittig voorschrift. Korte uitleg, vetzuren zijn, in de vorm waarin ze aangetroffen worden in de celwand, niet te analyseren m.b.v. GC/MS. Door de grootte van de moleculen zijn ze niet vluchtig. Om ervoor te zorgen dat de vetzuren geanalyseerd kunnen worden, moet er eerst een verzeping plaatsvinden gevolgd door een verestering cq. methylering. Hierdoor ontstaat een methyl ester van het vetzuur (Fatty Acid Methyl Ester; FAME).
juve

bedankt voor het voorschrift. helaas werkte het niet zoals het moest, maar op een andee manier is het experiment toch gelukt.

nu heb ik nog 1 ding over dat ik niet kan vinden. is er ook iemand die weet welke vetzuren er in een e-coli bacterie voorkomen?
killmenow

Helaas heb ik geen specifiek antwoord voor E-coli bacterie. Misschien heb je hier iets aan.

Vetzuren in levende organismen bevatten normaal gesproken een even aantal koolstofatomen en de meeste hebben een relatief lange keten,over het algemeen tussen de 14 en 24 koolstofatomen. De meest voorkomende zijn 16C en 18C ketens.
biochemiefreak

Pub Med publicatie

Misschien heb je hier wat aan. :D

MvG Ron

Terug naar “Immunologie en microbiologie”