Kristine_CF
Artikelen: 0

[scheikunde] Tips bij zoutnamen?

Hai,

Heeft iemand misschien wat tips. M.B.T de zoutnamen. en dan vooral van naam --> Formule :) Het gaat vooral als er bijvoorbeeld een metaal-ion in zit met meerdere valenties. Ik heb altijd m'n boek erbij nodig omdat ik het steeds vergeet. Een schemaatje (?) zou handig zijn..

Ik hoop dat jullie me snappen.

Groetjes.
Napoleon1981

Re: [scheikunde] Tips bij zoutnamen?

Gewoon leren. Het komt in de chemie steeds terug, dus het moet gewoon basis zijn. Als je een tabelletje hebben wilt, zou ik die zelf ff maken met behulp van een Binas boek ofzo
Ronaldinhoo

Ik vond het eerst ook moeilijk, maar ik moest laatst practica (analyse zouten), maar ik onthoude al die ionen wel daardoor.
Jurn

kristine schreef:

Ik hoop dat jullie me snappen.
Ik snap je niet helemaal, bedoel je zoiets als IJzer(III)oxide en IJzer(II)oxide

of andere

Maar zoals Napoleon1981 zegt leren is het beste, want het komt VAAAAAAAK voor
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig
CreefTje

In principe is het het beste om het te leren.

De positieve ionen (ook wel kationen genoemd), zijn vrij simpel te leren. Dat is gewoon de naam van het atoom.

De negatieve ionen (anionen) zijn deels makkelijk te leren, want voor een deel zijn het gewoon ook atoomnamen (chloride bijv.).

Het enige wat je dan nog even echt moet leren zijn de speciale groepen:

SO42- = sulfaat

PO43- = fosfaat

enz. enz.

Een tabelletje hiervan is in elk vwo-boek wel te vinden.

Succes met leren!
Kristine_CF

Vandaag moesten we een paar af hebben. Ging al een stuk beter. Alleen snap ik niet dat de chemici vroeger dit zo vreemd in elkaar hebben geflanst:

SO4 = Sulfaat

CrO4 = Chromaat

NO3 = Nitraat

ClO3 = Chloraat

Maar ach. Het valt nou wel te onthouden... Afbeelding

Verder bedankt voor de reacties!!

=x=
JeroenCV

kristine schreef: Vandaag moesten we een paar af hebben. Ging al een stuk beter. Alleen snap ik niet dat de chemici vroeger dit zo vreemd in elkaar hebben geflanst:
tja....waarom heet een auto een auto? een boom een boom?

kijk dit leren van namen van zouten is het zelfde als leren van woordjes engels.

Wil je een vak leren, moet je de basis gewoon uit je kop kennen. Je kan ook niet schrijven zonder de woorden te kennen.

dus mijn advies: leer de namen gewoon uit je hoofd (je scheikunde boek heeft vast de rijtjes, zoals CreefTje zei), zonder je het waarom af te vragen. Dat komt wel als je meer in de chemie wilt gaan doen.
Kristine_CF

Als MLO student word er wel verwacht dat we naar het "waarom" vragen.... :)

Maar in ieder geval. Dat leren is geen punt. (van het begin al niet) Ik wou gewoon weten of er ook een handigheidje in was.

Dat was alles... 8-[
CreefTje

kristine schreef: SO4 = Sulfaat

CrO4 =  Chromaat

NO3 =  Nitraat

ClO3 = Chloraat
Op zich is er niets vreemds hoor aan je voorbeeld. Er zit een heel logische gedachte achter.

Jij vraagt je af waarom sommige ionen die O4 hebben, en andere die O3 hebben allebei eindigen op aat.

Als je gaat kijken zit er iets heel logisch achter:

De meest geoxideerde vorm van het ion (dat is dus die vorm, waarin er het meeste zuurstoffen aan zitten), krijgt het achtervoegsel aat.

De vorm met één zuurstof minder krijgt het achtervoegsel iet.

Zie bijvoorbeeld (ladingen worden voor het gemak weggelaten):

SO4 = sulfaat

SO3 = sulfiet

NO3 = nitraat

NO2 = nitriet

Op deze manier zijn er voor heel veel andere ionen natuurlijk ook logische namen, maar ja, dan wordt 't verhaaltje ook zo lang hè..

Hopelijk heb je na deze informatie alles toch iets duidelijker. In ieder geval zal je door al dat leeswerk sulfaat, nitraat e.d. nooit meer vergeten :)

Terug naar “Huiswerk en Practica”