bij welke zuurtegraad kan gist ( bakkers-) overleven? zou het dat in cola doen.
zoja zou ik eens een cola wijntje proberen te maken
Moderator: ArcherBarry
wie weet hoeveel dat bij cola is?Maximum Sugar Concentration
Why not just add heaps of sugar ? Because the yeast won't be able to handle it, and will burst. The better yeasts (ie alcobase) can take up to 0.35 kg of sugar per litre of water, but most other mortal yeasts won't. Keep it to around 0.20 to 0.25 kg/L unless otherwise specified on the packet.
misschien heeft hij nadien nog suiker toegevoegdTo make 1 L of wash at 23.6 % alcohol
Use 0.4012 kg of sugar
For sugar washs, the optimum pH is more like 4.0 to 4.5
heb ik ook nog gevondenUse yeast nutrients at the rate of 3 grams per litre of wash (eg 60 g for 20 L). It is typically made of the following, and/or similar:
diammonium phosphate
magnesium sulphate
yeast (usually deceased,but imparts vitamins and minerals)
folic acid
niacin
calcium pantothenate, and
thiamine hydrochloride
is er een mogelijkheid mbv een neeslagreactie of iets dergelijks om het conserveringsmiddel uit de cola te verwijderen?In cola zit meestal zoiets als natriumbenzoaat of sorbitol. In ieder geval een conserveringsmiddel dat er voor zorgt dat de gist geen overlevingskans heeft.
Ik herhaal in andere bewoordingen wat ik eerder schreef: Voordat de derde H van de fosfaat afgaat zit je aan een pH boven de 12. Dat zal je niet lukken met waterstofcarbonaat. Bovendien wil je dat helemaal niet.Kerckhof schreef: 1 H3PO4 + 3 NaHCO3 -> 1 Na3PO4 + 3 H2CO3
Misschien moet je gewoon overdreven veel gist gebruiken. Het conserveringsmiddel zal toch een keer 'opgebruikt' moeten zijn.is er een mogelijkheid mbv een neeslagreactie of iets dergelijks om het conserveringsmiddel uit de cola te verwijderen?
wordt het kaliumsorbaat wel degelijk 'opgebruikt'? als 1 gistcel dood is, wil het dan direct zeggen dat een molecul(len) een andere verbinding aangaat?DrQuico schreef:Misschien moet je gewoon overdreven veel gist gebruiken. Het conserveringsmiddel zal toch een keer 'opgebruikt' moeten zijn.
Ik vraag me eigenlijk af of kaliumsorbaat (2,4-Hexadienoic acid, potassium salt) de groei van gist nadelig beïnvloed. Ik denk eerder dat dit toegevoegd wordt om oxidatie tegen te gaan (antioxidant), niet om bacterie/schimmelgroei tegen te gaan. Gist en andere schimmels hebben door de lage pH-waarde van cola sowieso al een geringe overlevingskans.wordt het kaliumsorbaat wel degelijk 'opgebruikt'? als 1 gistcel dood is, wil het dan direct zeggen dat een molecul(len) een andere verbinding aangaat?
Volgens mij zal dat niet zo'n invloed hebben. Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat je 'colawijn' sowieso bijzonder smerig om te drinken zal zijn.heeft Na3PO4 een invloed op de smaak?
daarom wil ik ook niet te veel gist gebruiken.DrQuico schreef:Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat je 'colawijn' sowieso bijzonder smerig om te drinken zal zijn.
Maar ja, als je het niet probeert dan weet je het ook niet zeker.
http://www.bcawa.ca/winemaking/sorbate.htmto introduce potassium sorbate (sorbate) before bottling. Understand that sorbate does not kill the yeast; it merely inhibits renewed yeast activity under the correct conditions.
http://jds.fass.org/cgi/content/abstract/80/10/2304More than 400 mg/kg of sodium benzoate were needed to limit the counts of Saccharomyces cerevisiae (biovariants 1, 2, and 7) Cryptococcus curvatus, Pichia farinosa, Candida blankii, Debaryomyces hansenii, and Trichosporon brassicae