hi
ik moet voor school iets doen over schimmels en nu kwam ik werd mij gevraagt of schimmels allen op de oppervlakte groeien of er ook in?
kunnen jullie mij er meschien mee helpen want er word eigenlijk weinig over gepraat op google daarover
Moderator: ArcherBarry
denk dat je hier uit wel genoeg info kan halen, veel suc6 met je huiswerkToxinen veroorzaakt door schimmels.
Aan de door schimmels veroorzaakte toxinen werd tot voor kort weinig aandacht geschonken: beschimmeld voedsel werd vaak nog als veevoer gebruikt. De ontdekking van de bijzonder hoge toxiciteit van aflatoxine heeft een eind gemaakt aan de opvatting dat schimmels weinig gevaren zouden opleveren. Ook in producten die met schimmels gefermenteerd zijn kunnen toxinen optreden.
3.1.1 Aflatoxine.
Aflatoxine is een mengsel van chemisch verwante toxinen uit Aspergillus flavus en verwante schimmels. Het gif is zeer sterk kankerverwekkend. Het is hitteresistent. Van het werkingsmechanisme is bekend dat het ingrijpt in de opbouw van RNA in de lever. De schimmel komt wijdverspreid voor in opgeslagen granen (rijst, maïs, tarwe, gerst) en vooral op pinda. De uit de pinda gewonnen oliën kunnen aflatoxine bevatten. In Z.O.Azië vormt aflatoxine een ernstig probleem. In Thailand wordt het verantwoordelijk geacht voor het veelvuldig voorkomen van leverkanker.
Koeien die met besmet meel gevoerd worden blijken het toxine in de melk uit te scheiden. Zoals bij alle carcinogene stoffen verschijnen de symptomen pas na vrij lange tijd, reden waarom een dergelijk toxine niet gauw als zodanig herkend wordt.