Suus schreef:nu is mijn vraag : hoe kan zij hier eventueel ooit achter komen? haar moeder en vader zijn beide overleden, en niemand van de familie weet hier verder iets van, al geven meerdere familieleden aan dat het heel goed mogelijk zou kunnen zijn.
is het misschien mogelijk om een dna- of bloedvergelijking te doen met haar en haar zussen? dat er (als zij van een andere vader zou zijn) verschillen tussen haar dna/bloed en dat van haar zussen zouden moeten zijn?
Door mijn beroep ben ik nogal op de hoogte van de onderliggende theorie.
Nog even vermelden dat bloedafname totaal onnodig is (en, naar mijn bescheiden mening, medische overkill), want het volstaat met wattenstokjes speekselmonsters te nemen (o.m. bekend door de bekende CSI TV-series).
Wat men doet in een dergelijk geval is verschillende hypothesen vergelijken en het resultaat van de DNA-test is de verhouding van de kansen ("likelihoods") van de verschillende hypothesen (Bv. met DNA-stalen van moeder,kind1, kind2, kind3 berekent men likelihoods voor de hypothesen: "vadera, vadera, vadera"="allemaal van zelfde vader" vs. "vadera, vaderb, vaderb" -- [en evt., indien daarover ook twijfel bestaat, vs. "vadera, vaderb, vaderc" vs. "vadera, vaderb, vadera" vs. "vadera, vadera, vaderb"]).
Meestal is deze test, afhankelijk van de waarschijnlijkheden van de geteste allelen in het DNA van de proefpersonen, zeer discriminerend, maar wen weet niet op voorhand hoe discriminerend. Zo zou men bv. waarden van 150'000:25 [:1:11:98] kunnen bekomen, dwz hypohese "va,va,va" is 150'000/25 maal "meer waarschijnlijk" dan hypothese "va,vb,vb". (maar, hoewel erg onwaarschijnlijk, het kan evengoed 360:90 [1:11:28] uitkomen, wat slechts een zekerheid geeft van 360:90 = 4:1).
Hopelijk verduidelijkt dit de situatie.
p.s. Onlangs vernam ik dat zulke testen courant beschikbaar zijn bij Life-ID (
http://www.dna-vaderschapstest.be).