Axel_CF
Artikelen: 0

Gist

Hallo allemaal,

ik heb een vraag:

1. Wat is de vitaliteit van gist?

2. Hoe kan het dat mijn gist voor de THT-datum toch dat de gist niet goed rijst, en de vitaliteit achteruit gaat?

Mzzl allemaal Afbeelding
biochemiefreak

Re: Gist

1. Wat is de vitaliteit van gist?

Vitaliteit wil volgens mij zeggen hoe actief is het gist nog bezig om producten om te zetten.
2. Hoe kan het dat mijn gist voor de THT-datum toch dat de gist niet goed rijst, en de vitaliteit achteruit gaat?
Een gist is een organisme dat wil zeggen dat de activiteit na verloop van tijd afneemt. Je kunt gewoon een slechte kolonie hebben die minder omzet. Of dat de omstandigheden voor de gist niet echt optimaal zijn geweest waardoor dit ook afneemt.

MvG Ron
Biohazzard

De vitaliteit van gist is vlg. mij de levenskracht van de gist maar ik begrijp de vraag niet goed.

Wil je een exact antwoord of een omschrijviing van het begrip?

Om de tweede vraag te beantwoorden.

Het kan zijn dat de gist nog goed is maar dat de externe factoren niet optimaal zijn

denk hierbij aan optimum temperatuur , pH, vochtgehalte en substraatconcentratie.

Pas als aan al deze voorwaarden is voldaan en de gist werkt minder goed als de vorige keer kan je spreken dat de vitaliteit van de gist achteruit is gegaan.

Ook kan het zijn dat de gist niet goed bewaard is en daardoor in kiemkracht afneemt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Axel_CF

ik zou graag een exact antwoord willen hebben op die eerst vraag als dat zou kunnen ;)

mzzl
Jorim
Beheer

Vitaliteit geeft de dynamiek aan van levende cellen. (bron)

Ook kan je define vitality op google eens proberen.

Al met al blijkt dat Ron dus gelijk heeft. ;)
biochemiefreak

Al met al blijkt dat Ron dus gelijk heeft. 
Het is altijd fijn om gelijk te hebben, dank je Jorim ;)

MvG Ron
Roy van Heesbeen

Met methyleenblauw kleuring onder een microscoop kan je ook zien of een gist nog actief is, als de cellen blauw kleuren zijn zijn ze verzwakt of dood. Dit kan ook al gebeuren als ze een tijdje in de koelkast liggen...

Terug naar “Immunologie en microbiologie”