Leuke gast
Artikelen: 0

Re: hoe groot is het heelal

Apart he, relativiteit? :shock:
Dat valt mischien wel mee.

Op papier gaat men vanuit dat alles tegelijk afspeelt. In welkelijkheid is dat dus niet. Ofwel voor zover ik de relativiteits theorie begrijp, waarnemer in vliegtuigje A kan vliegtuigje B niet direct waarnemen. Het tijds verschil tussen deze twee waarnemers is dt = ds / c.

Hierdoor onstaat bij beweging een tijds verschil tussen de waarnemers:

dt = v*ds/c^2
Anonymous

En als het tweede treintje ,dus dat treintje in de trein in de tegenovergestelde richting vliegt?Wat is dan de snelheid?
Leuke gast

En als het tweede treintje ,dus dat treintje in de trein in de tegenovergestelde richting vliegt?Wat is dan de snelheid?
treintje A => <= treintje B

als de treintjes met hoogst mogelijke snelheid naar elkaar toe bewegen is het maximale snelheids verschil tussen de treintjes c(lichtsnelheid).

De tijd van treintje A loopt namelijk niet gelijk met treintje B.

<= treintje A treintje B =>

als de treintjes met hoogst mogelijke snelheid van elkaar af bewegen is het maximale snelheids verschil tussen de treintjes weer c(lichtsnelheid), maar dan in andere richting.

De tijd van treintje A loopt namelijk in deze situatie ook niet gelijk met treintje B.
Anonymous

Domme opmerking misschien maar in geval:

<<== moeder vliegtuig kind vliegtuig ==>> met dezelfde snelheid

zou kind vliegtuig ten opzichte van de waarnemer op aarde stilhangen? :shock:
Leuke gast

XraY schreef:Domme opmerking misschien maar in geval:

<<== moeder vliegtuig  kind vliegtuig ==>> met dezelfde snelheid

zou kind vliegtuig ten opzichte van de waarnemer op aarde stilhangen? :shock:
nee, hiervoor geldt dezelfde correctie: dt = v*ds/c^2

uiteindelijk blijft maximale snelheid c

je maakt de denk fout dat je zowel moeder vliegtuig kind vliegtuig en aarde tegelijk kunt waarnemen. Dit is niet het geval. het licht is niet direct bij de waarnemer, het licht doet een tijdje erover om de waarnemer te bereiken: dt = ds / c
Vortex29

...het licht doet een tijdje erover om de waarnemer te bereiken: dt = ds / c
Zou je geen ∆ (delta) gebruiken in plaats van d?
Leuke gast

Zou je geen ∆ (delta) gebruiken in plaats van d?
ik ben nog niet zo handig met die symbooltjes
Anonymous

Een Cirkel is toch ook oneindig :shock: ->> O
De groene hond

En een cirkel is 2 dimensionaal... het heelal niet toch?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton
Sussy

Weet je niet dat is niet wiskundig bewezen .. o noooo stil ma stil ma ;)

Wie gelooft er trouwens in marsmannetjes toen ik 9 jaar was ( 2 maanden geleden ) dacht ik dat ze er echt waren .. maar nu even serieus .. ik begin wel een poll ok :shock:
Anonymous

de zon is een groot gat. eens je aan het eind van het heelal zit, kom je terug uit de zon. Dat is ook de reden waarom de zon nog "brandt". het is gewoon licht dat steeds de zelfde weg neemt. zoals je in een piste fietst en en uiteindelijk weer bij je beginpunt uitkomt.
Rogier

Een Cirkel is toch ook oneindig :shock:  ->> O
Nee, een cirkel heeft een eindige omtrek, oppervlakte, etc.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Snoppus

Ik had daar dus ook eens over nagedacht. Wat komt er na het heelal, ik heb wel eens iets over een snaartheorie gezien.. en dat er 2 heelals zijn, en dat de oerknal is ontstaan door het botsen van deze 2 heelals.

Maar waar ik aan dacht, als je nou een pissebed neemt. dat is een 2D beestje, als je die op een bal zet, kan hij alleen maar Vooruit, achteruit, links en rechts..

wij zijn 3D als je ons op een bal zet (zie aarde). Wij kunnen naar voren, achter, rechts, links, boven, beneden. Wie weet is het heelal wel 4D, en is er dus een andere weg zodat je uit het heelal kan komen.. net zoals dat je uit de aarde kan komen.

Of is dat wat te simpel

bovendien hoorde ik ook is, dat mensen te dom zijn om te beseffen wat er na het heelal komt.
Anonymous

Met een universum dat uitdijt, krimpt wat je ook maar wilt kunnen we niet leven. We willen steeds maar als weten.

Maar dat elementaire deeltjes zonder te inteferreren blijven bestaan (oneindige energie van instandhouding) accepteren we in ons dagelijks bestaan.

Stel dat zo'n zelfde instandhouding geld voor het universum. Waar maken we ons dan druk om....?
umpf

om een (klein beetje) inzicht in de enormiteit van ons universum te krijgen raad ik je deze link aan

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap031028.html

hieronder vind je de uitleg (engels):
The latest map of the cosmos again indicates that dark matter and dark energy dominate our universe. The Sloan Digital Sky Survey (SDSS) is on its way to measuring the distances to over one million galaxies. Galaxies first identified on 2D images, like the one shown above on the right, have their distances measured to create the 3D map. The SDSS currently reports 3D information for over 200,000 galaxies, now rivaling the 3D galaxy-count of the Two-Degree Field sky map. The latest SDSS map, shown above on the left, could only show the galaxy distribution it does if the universe was composed and evolved a certain way. After trying to match many candidate universes to it, the Cinderella universe that best fits the above map has 5% atoms, 25% dark matter, and 70% dark energy. Such a universe was previously postulated because its rapid recent expansion can explain why distant supernovas are so dim, and its early evolution can explain the spot distribution on the very distant cosmic microwave background.  

Terug naar “Ruimtefysica”