Ik ben geen Viroloog, maar weet er wel iets van.
De griepprik die ieder jaar wordt uitgedeeld bestaat uit een mix van een aantal antimiddelen tegen veel voorkomende griepvirussen. Ieder jaar wordt aan de hand van statistiek deze mix gemaakt. Dus zo van Dit jaar wordt die en die griepvirus verwacht. Dus dan moeten we daar een tegenmiddel voor nemen. Vaak hebben de doktoren een goede keuze, helaas vaak ook niet. 2 jaar geleden was half Nederland ziek omdat er een ander virus kwam dan waarop was gerekend.
Nu is het zo dat een vaccin ontwikkelen tegen een virus erg veel tijd kost. Het is niet zo van ik goooi dit stofje met dat stofje samen, en klaar. Nee daar gaat tientallen jaren onderzoek inzitten. Sinds H5N1 in 1997 in Azie kwam is er al heel wat onderzoek gedaan. Er zijn bv. nu 2694 (gedeeltelijk) eiwitten bekend
bron
Maar om nu ook te weten hoe deze eiwitten ervoor zorgen dat men ziek/dood gaat is veel meer werk. Om dan nog een tegenmiddel te maken en te testen. dat duurt dus nog even. Vandaar dan er nu geen tegenmiddel tegen de H5N1 bestaat.
extra info:
hier (engels artikel)
Dus het is onzin om nu een griepprik te nemen, want die helpt niet tegen deze vorm van griep, de vogelgriep. Als je gelukt hebt kan de griepprik wel iets remmen.
Wat helpt dan wel?
Nou eigenlijk weinig. Nu is het zo dat de 70 (ja zo weinig !!!!) doden in 5 jaar (vergelijk dit eens met AIDS, kanker, diarree etc?) allemaal mensen waren die dagelijks duizenden vogels in hun buurt hadden. Aangezien er maar weinig mensen zijn hier die dat hebben, maak je niet druk. Ik denk dat het verloppig niet zo'n probleem is. Er is nog geen H5N1-virus dat besmettelijk is onder mensen. Dus geen PANIEK!!
Wel goed om hier dan te vermelden, zie je dode vogels, waarschuuw de (milieu)politie, dan kan er onderzoek worden gedaan of de vogelgriep ook hier is.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.