Waarom hangt een ketting volgens een cosh(x) ?
Ik wil niet echt weten waarom, wel hoe je dat kunt aantonen
Moderator: physicalattraction
Wow! Danke! nen verstaanbaren uitlegFriendly Ghost schreef:Ik zal een poging wagen met wat er in mijn boek staat ("Classical dynamics of particles and systems", Marion Thornton)
Je wil een integraal J minimaliseren. Deze is gegeven door:
J = x1∫x2f(y(x),y'(x);x))dx
met y'(x)=dy/dx
Stel dat je een functie y(x) zou hebben die J minimaal maakt, dan moet een functie die in de buurt van y(x) zit, J vergroten. Deze buurfuncties definieren we als volgt:
y(α,x)=y(0,x)+αη(x), waarbij y(0,x)=y(x), de minimale functie
η(x) is continu differentieerbaar en 0 op x1 en x2.
J(α)=x1∫x2f(y(α,x),y'(α,x);x))dx
J moet nu in het miminum niet afhangen van α in de afgeleide als α=0, dus ∂J/∂α|α=0=0
voor alle functies η(x)
Dit geeft:
∂J/∂α=∂/∂αx1∫x2f(y,y';x))dx
Grenzen zijn vast, dus:
∂J/∂α=x1∫x2(∂f/∂y*∂y/∂α+∂f/∂y'*∂y'/∂α)dx
uit y(α,x)=y(0,x)+αη(x) volgt
∂y/∂α=η(x) en ∂y'/∂α=dη/dx
Dus:
∂J/∂α=x1∫x2(∂f/∂y*η(x)+∂f/∂y'*dη/dx)dx
Partieel integreren van de tweede term (vallen weer wat termen weg, aangezien η=0 op x1 en x2, dit moet je zelf maar even narekenen)
∂J/∂α=x1∫x2(∂f/∂y*η(x)-d/dx∂f/∂y'*η(x))dx=
x1∫x2(∂f/∂y-d/dx∂f/∂y')η(x)dx
η(x) was een (bijna) willekeurige functie, en α=0, dus hieruit volgt:
∂f/∂y-d/dx∂f/∂y'=0 (dit is de Euler vgl)
waarbij y en y' de originele functies zijn, onafhankelijk van α
Nu is het dus zaak om een integraal op te stellen in x waarin y en y' in voor mogen komen.
Ditzelfde wordt ook toegepast bij de Lagrangiaan, de f is dan L=T-U
Ik hoop dat dit het duidelijk maakt.
Laten we het erop houden dat dit tenminste verstaanbaar is...StrangeQuark schreef:Klassieke mechanica schopt kont.
Edit: Ok je hebt gelijk Spooky-K dit is geen nuttige toevoeging aan het forum, mijn excuses. Maar het is wel waar.
Friendly Ghost schreef:Ik zal een poging wagen met wat er in mijn boek staat ("Classical dynamics of particles and systems", Marion Thornton)
..
.