Moderator: physicalattraction
Dit vraag ik mij ook af. Vanuit het standpunt van heel het zonnestelsel, wat draait precies rond wat?Heeft dat hele stelsel een gemeenschappelijk massamiddelpunt, of zijn er meerdere middelpunten die op hun beurt ook weer om elkaar heen cirkelen?
Het is niet de bedoeling, dat je dit punctueel opvat. De zon is in zijn eentje veel zwaarder dan alle andere objecten in het zonnestelsel bij elkaar. Daarom ligt het gemeenschappelijke zwaartepunt veel dichter bij het middelpunt van de zon, dan bij wat anders.Wat maakt de uitspraak "de aarde draait rond de zon" algemeen geaccepteerd als 'waarheid'?
Ik weet het absoluut niet zeker hoor, maar ik dacht dat er veel zwaardere sterren in het sterrenstelsel zijn dan de zon, of is het sterrenstelsel iets heel anders het zonnestelsel?Het is niet de bedoeling, dat je dit punctueel opvat. De zon is in zijn eentje veel zwaarder dan alle andere objecten in het zonnestelsel bij elkaar. Daarom ligt het gemeenschappelijke zwaartepunt veel dichter bij het middelpunt van de zon, dan bij wat anders.TomMe schreef:Wat maakt de uitspraak "de aarde draait rond de zon" algemeen geaccepteerd als 'waarheid'?
Wat dacht de overige 67% dan? dat de aarde om de zon draait? dat is dus ook fout. Ze draaien om elkaar heen, het niveau van kennis onder de bevolking neemt nu toch wel heel trieste vormen aan.
Waarom niet?Het is niet de bedoeling, dat je dit punctueel opvat.
Dat weet ik ja, maar ik zie niet in hoe dat tegenspreekt dat je kan beschouwen dat de zon om de aarde draait. Als ik een balletje opgooi in de lucht, verplaatst het heelal zich ook ten opzichte van dat balletje.De zon is in zijn eentje veel zwaarder dan alle andere objecten in het zonnestelsel bij elkaar. Daarom ligt het gemeenschappelijke zwaartepunt veel dichter bij het middelpunt van de zon, dan bij wat anders.