Ik heb ze nodig voor een simultane (spectrofotometrische) bepaling van APC via multivariate lineaire regressie.
Ben aan het uitzoeken welke concentraties ik ongeveer moet hebben om in het juiste meetbereik van de spectrofotometer te komen.
Standaardwaarden voor molaire extinctie coëfficienten worden vaak bij de maxima van het spectra gegeven, bijv. cofeïne @272nm => 8410 M/L/cm (net gevonden).
Ik gebruik voor soortgelijke vraagstukken niet de coefficienten maar werk direct met met oplossingen van de te meten stoffen (startconcentratie 1M of de maximale te verwachten concentratie)) en 10-malige verdunningen.
De reden hiervoor is dat een eventuele shift van de piekextinctie door de matrix geen rol speelt.
Je meet vervolgens van de stoffen het hele spectrum door, is een extinctie te hoog dan pak je een volgende verdunning enz.
Aan de hand van de spectra bepaal je dan welke pieken je gaat gebruiken want het is niet altijd handig om alleen de hoogste extincties te gebruiken, meerdere pieken die beter van elkaar gescheiden zijn geven vaak betere resultaten bij de analyse.