Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wouter_Masselink
Artikelen: 0

Re: Water op mars!

tja, dat vind jij, dat vind ik en waarschijnlijk vind iedereen die op dit forum komt dat ook, maar helaas is niet iedereen het met ons eens.

PS de titel 'water op Mars gevonden' klinkt toch veel beter dan 'ijs op Mars gevonden'. zeg nou zelf... :shock:
"Meep meep meep." Beaker
woodstock

Hoe dan ook, mooie foto's erover hebben we al wel :shock:

Afbeelding
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
noortje

hey,

vanwaar heb je ze gehaald?

Mooie foto's inderdaad. Ik ben eens benieuwd of ze naast foto's ook andere zaken nog gaan ontdekken. Gingen de spirit en de opportunity niet mineralen enzo onderzoeken?
woodstock

http://sci.esa.int/science-e-media/img/d8/.../dust_fall.jpeg

Normaliter kun je deze linken zelf vinden door op de foto met de rechtermuis te klikken en dan op eigenschappen te drukken, hier staat dan de link naar de desbetrefende foto. :wink: ga je dan terug naar de eerste 3 letters (hier sci.esa.int) dan kom je vanzelf op de home site.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
noortje

mercikes, dat wist ik niet. Ik zet er meestal de bron bij. Is iets dat er nogal ingedrild is in het middelbaar voor al die werkjes en die website die we eens gebouwd hebben.
Anonymous

ejj

weet er mss iemand hoe een ruimteschip het water op mars heeft ondekt??

ik heb gelezen dat het met een gecombineerde camera en infrarood spectrometer gaat, klopt dat en hoe werkt het dan??

vele groetz en alvast merci
noortje

hoe het juist in elkaar zit weet ik ni, maar misschien vind je op deze site wel het antwoord:

http://sci.esa.int/science-e/www/area/inde...x.cfm?fareaid=9
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Anonymous

infrarood straling gaat door het oppervlak. En elke stof geeft een anders signaal terug. De golflengte van infrarood wordt door elke stof anders geabsorbeerd. Zo is er voor water dan natuurlijk een bekend singaal. Als het terug gezonden signaal wat met infrarood verkregen is hetzelfde is als dat van signaal wat water terug geeft als er infrarood door heen gaat. Dan kan men concluderen dat er dus water in het oppervlak zit.

Wil je meer weten over analyse van stoffen met infrarood. Zoek dan op "Infrarood spectrometrie".

Gtrz Devoney

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”