Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Sneller dan lichtsnelheid?

Het licht dat door verwijderde sterrenstelsels wordt uitgezonden vertoont een roodverschuiving en betekent dat ze van ons weg bewegen met hoge snelheid (Doppler-effect). Mijn vraag is de volgende. Mochten er nu wezens leven op planeten rond deze sterren die we met een sterrenkijker konden bekijken van hieruit, zouden we dan een vertraagde film zien? Of andersom, indien we ons met extreem hoge snelheid naar een lichtbron toe verplaatsen, zien we dan een versnelde film?
Revelation

Als het licht van ons af beweegt, en wij kijken ernaar zien we alles vertraagd, omdat de afstand tussen het licht groter is. Sta je aan de andere kant van het licht, zie je alles sneller.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
Vortex29

Als het licht van ons af beweegt, en wij kijken ernaar...
Je kunt niet naar licht kijken dat van je af beweegt.
Spuit11

Aan Bert.......

De lichtpuls valt inderdaad uit elkaar. Bij nauwkeurige analyse blijkt

hij zelfs in 5 delen uit elkaar te vallen, maar dat is op het oog niet

goed te zien.

De reden dat de puls uit elkaar valt, heeft te maken met de eigenschappen

van de fotonische kristal golfgeleider. In die golfgeleider passen verschillende

zogeheten "modi". Deze modi zijn resonanties van de golfgeleider en licht

mag alleen dan door de golfgeleider als ze resonant is met 1 of meer van

die modi. De kleur licht die we gebruikten was resonant met 5 modi. Ieder

van die modi heeft een eigen snelheid. Daardoor breekt de puls op in

verschillende delen.

Dus.....Zo specifiek was die golf niet....

(foto2)

De inkomende lichtpuls, die een specifieke golflengte heeft, valt in het kristal uiteen in twee delen. Een deel van de lichtpuls (rechts) beweegt schijnbaar ongestoord door de lichtgeleider. Een ander deel (links) blijft echter achter en beweegt niet meer. De puls staat stil.

Na 3 x 10-12 seconden valt hij uit elkaar.

Specifiek lijkt ook al een relatief begrip. :shock:
Spuit11

Licht is ook opgebouwd uit kleinere delen hoor. Eigenlijk blokjes energie. De laatste blijven gewoon hangen en het licht wordt uit elkaar gereten.
Bepaalde snelheden overeenkomend worden gevangen terwijl het geheel zich in 1 snelheid bevind.....Uw verklaring graag...... :wink:

(Ieder van die "modi" heeft een eigen snelheid.)
Revelation

Licht bestaat uit verschillende golflengtes. Dit kun je mooi zien als je wit licht door een spectrum haalt. Je ziet dan dat er verschillende golflengtes in één straal zit.

Volgens mij zitten er in licht verschillende snelheden, die samen één snelheid hebben.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
Spuit11

Revelation schreef:Licht bestaat uit verschillende golflengtes. Dit kun je mooi zien als je wit licht door een spectrum haalt. Je ziet dan dat er verschillende golflengtes in één straal zit.

Volgens mij zitten er in licht verschillende snelheden, die samen één snelheid hebben.
En om dit in stand te houden vermoed ik dat licht zich in 2 stelsels bevind.Met T0 als centrum van een golf die verschillende breedtes hebben en lengtes maar met 1 centrum :wink:

(Dus de verschillende snelheden hangen niet achter elkaar,maar zitten gevlochten)
peterdevis

Ongeacht de golflengte (of frequentie) van licht, dsteeds zal deze golf zich met c voortplanten in het vacuüm.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Spuit11

Ongeacht de golflengte (of frequentie) van licht, dsteeds zal deze golf zich met c voortplanten in het vacuüm.
Yep.....Als waneer je met 4 brommers en 4 snelheden elkaar vast houdt en gelijk aankomt met snelheid c maar ook individueel aan komt met snelheid c al is die snelheid eigenlijk niet gelijk aan c Ra.... ra..... hoe kan dat....... :wink:
Marleen

poe poe wat een lange discusie! ik heb alleen de eerste twee pagina's gelezen. Maar goed, volgens big bang theorieeen dijde het universum in de eerste paar miliseconden gigantisch snel uit. Met vele hogere snelheid dan c. Dit is meer een opmerking als een vraag maar hoe kan dat in hemelsnaam! (en, nog veel veel vreemder: hoe kan het dat dat voor zover ik weet nog nooit door iemand is opgemerkt..)
Antoon

als de bigbang al heeft plaats gevonden(wat ik wel denk)

en alle theoriën kloppen er over (wat ik niet denk)

dan bedenk ik mezelf.

het universum stat bol van vreemde relativistische effecten, waarvan je bij het horen van de effecten al denkt:"WHUHEE"(=alarm voor vreemde dingen)

dus het verbaaste me niets.

maar dit draagt natuurlijk ook niets bij.

Dus ik zou zeggen, waar rijsde die "materie" dan in?

want wat is er achter het einde van het universum?

misschien kan aan het einde van het universum en daar achter wel allerij vreemde dingen.
Sado

poe poe wat een lange discusie! ik heb alleen de eerste twee pagina's gelezen. Maar goed, volgens big bang theorieeen dijde het universum in de eerste paar miliseconden gigantisch snel uit. Met vele hogere snelheid dan c. Dit is meer een opmerking als een vraag maar hoe kan dat in hemelsnaam! (en, nog veel veel vreemder: hoe kan het dat dat voor zover ik weet nog nooit door iemand is opgemerkt..)
Is het wellicht mogelijk dat iets als de lichtsnelheid niet bestond tijdens de eerste seconden van het ontstaan van het universum? Zwaartekracht en dergelijke waren er namelijk ook niet meteen. Het begin van het universum is hierbij dus een proces dat geen regels (en dus ook geen sterke/zwakke kernkracht, geen elektromagnetische kracht, geen zwaartekracht...) kent - pas toen deeltjes en elementen werden gevormd werden er regels opgelegd - maar deze regels werden alleen opgelegd aan de deeltjes zelf! Het universum bleef en is nog steeds een 'entiteit' die niet hoeft te gehoorzamen aan zijn eigen regels.

Hierbij ben ik natuurlijk vooral aan het speculeren.
Anonymous

ja maar in het begin was er toch alleen maar energie? Het is logisch dat er dan geen zwaartekracht was. Is het niet zo dat als je terug kijkt op de oerknal je alleen datgene kunt waarnemen vanuit de regels die nu gelden?

De lichtsnelheid heeft te maken met het tot ons komen van de vierde dimensie. Als iets sneller ging als de lichtsnelheid bevind het zich dan nog wel 1 van onze dimensies? Natuurlijk kijk je terug in de tijd dus dan geld het andersom. hee :shock: haha nee voor de oerknal bevond er zich inderdaad niets in onze dimensies ;)
Bert

Dat is wel door andere mensen opgemerkt en het antwoord is ook helemaal niet moeilijk: de relativiteitstheorie zegt alleen maar dat, lokaal gemeten, de lichtsnelheid niet overschreden kan worden. De theorie legt echter geen beperkingen op aan de snelheid waarmee de afstand tussen twee punten in de ruimte-tijd van de algemene relativiteitstheorie kan toenemen.
Marleen

O ahaa, ik vond het al een raar idee dat ik de enigste zou zijn die dat op zou vallen.. Dat van de gast dat is ook van mij. Wat vind je daarvan Bert? want dat vind ik nog steeds vreemd.. Als je in punt neemt in het universum tijdens de eerste miliseconde dan lijkt het me dat vanuit dat punt niets te zien valt en het is ofals in welke richting je ook kijkt een zwart gat ziet (of eigenlijk geen zwart gat maar gewoon alleen zwart) en volgens mij bevind dat zich dan niet in dezelfde dimensies. En als je er dan nu dan kan al die energie en materie toch niet ineens teruggekeerd zijn naar onze dimensies toch?

Terug naar “Natuurkunde”