Dvr schreef:
"net na de oerknal was er de inflatieperiode.. Gedurende deze tijd zette het heelal sneller uit dan het licht..."
Als je er van uit gaat dat sommige sterrenstelsels te ver weg van ons staan om te kunnen zien dan zet het nu nog steeds sneller uit dan het licht toch?
En hoe zit het dan met kosmische achtergrondstraling? Ik dacht dat die door het doppler effect microgolven geworden waren en dat ze de kosmische achtergrondstraling die wij waarnemen dus van het allerverste tot waar we kunnen kijken kwam.. (ik ben vast heel dom haha)
" ...dat wil zeggen: de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht.. Hiervoor wordt vaak een analogie met het opblazen van een ballon gebruikt..
Plak twee stickertjes op een ballon.. Als je de ballon opblaast, bewegen de stickers uit elkaar.. Echter, ten opzichte van het ballon oppervlak zijn de stickers niet bewogen.. Je kunt dus zeggen dat de stickers uit elkaar zijn bewogen, doordat het ballonoppervlak ertussen is toegenomen...
Zo iets gebeurde in het heelal dus ook, de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht, zonder dat de materie ten opzichte van de ruimte zo hard bewoog.. "
Dat opgeblazen ballon principe vind ik maar niks. (Ik weet dat het een aangevaard idee is, maar toch) Als je het mij vraagt is het gewoon letterlijk gelul in de ruimte. (haha het gaat ook over ruimte, dat is toevallig
) Niet dat ik niet geloof dat sommige dingen mensen te boven gaan, daar niet van, maar ik vind dat je niet van zo iets uit kunt gaan want je kunt het nooit bewijzen. Tenzij je een extra dimensie in kunt calculeren die het hele verhaal aan de hand van formule's kloppend maakt natuurlijk.
"Wat betreft dat er in het begin alleen energie was: ook energie kromt ruimte (net zoals massa dat doet, wat wij zwaartekracht noemen).."
Ik las ergens anders op dit forum geloof ik dat de relatieve massa van een foton hf/c2 is. Als ik het goed begrijp is f daarin de frequentie toch? En het feit dat die massa relatief is komt door het feit dat hij voortkomt uit een golf en daarom net zo vaak negatief is als positief toch? Maar als hij uiteindelijk geen massa heeft waarom kromt hij dan wel de ruimtetijd? En golven met een hoge frequentie de krommen de ruimtetijd meer dan golven met een lage frequentie. Worden ze dan ook meer afgebogen door bijvoorbeeld planeten? En worden ze dan ook eerder een zwart gat in gezogen en hoe zit het dan met de waarnemingshorizon van een zwart gat en waarom zien we dan geen regenboog bij een eclips?