Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Spuit11
Artikelen: 0

Re: Sneller dan lichtsnelheid?

poe poe wat een lange discusie! ik heb alleen de eerste twee pagina's gelezen. Maar goed, volgens big bang theorieeen dijde het universum in de eerste paar miliseconden gigantisch snel uit. Met vele hogere snelheid dan c. Dit is meer een opmerking als een vraag maar hoe kan dat in hemelsnaam! (en, nog veel veel vreemder: hoe kan het dat dat voor zover ik weet nog nooit door iemand is opgemerkt..)
Misschien omdat men er niet gelijk van uit ging dat het licht zich op dat moment niet in een vacuum bevond..... :wink: Het heelal creerde immers zijn eigen dichtheid op dat moment toch...Na maate dat deze dichtheid afnam nam de snelheid van het licht ook af.Het inertiaalstelsel waarbinnen men meet is afhankelijk van zijn dichtheid om tot een korecte denkwijze te komen.Einstein gaf niet voor niets aan dat deze absoluut vacuum moest zijn.En het heelal is waarschijnlijk nooit absoluut vacuum geweest...Nog zal het ooit zo zijn vermoed ik.
Spuit11

Anonymous schreef:ja maar in het begin was er toch alleen maar energie? Het is logisch dat er dan geen zwaartekracht was. Is het niet zo dat als je terug kijkt op de oerknal je alleen datgene kunt waarnemen vanuit de regels die nu gelden?

De lichtsnelheid heeft te maken met het tot ons komen van de vierde dimensie. Als iets sneller ging als de lichtsnelheid bevind het zich dan nog wel 1 van onze dimensies? Natuurlijk kijk je terug in de tijd dus dan geld het andersom. hee   :shock: haha nee voor de oerknal bevond er zich inderdaad niets in onze dimensies :oops:
Als het licht binnen ons heelal sneller ging.....Kan het nooit sneller daar buiten zijn gegaan in een grooter vacuum....Dus het licht zat gevangen in zijn eigen universum lijkt me.
Marleen

spuit 11 zei:

Als het licht binnen ons heelal sneller ging.....Kan het nooit sneller daar buiten zijn gegaan in een grooter vacuum....Dus het licht zat gevangen in zijn eigen universum lijkt me.

(ik heb nog even niet in de gaten hoe je zo'n citaat doet..)

ik snap niet wat je bedoeld eigenlijk :shock:
DVR

ik snap niet wat je bedoeld eigenlijk   :shock:
Nou, ik ook niet...

Maar: net na de oerknal was er de inflatieperiode.. Gedurende deze tijd zette het heelal sneller uit dan het licht, dat wil zeggen: de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht.. Hiervoor wordt vaak een analogie met het opblazen van een ballon gebruikt..

Plak twee stickertjes op een ballon.. Als je de ballon opblaast, bewegen de stickers uit elkaar.. Echter, ten opzichte van het ballon oppervlak zijn de stickers niet bewogen.. Je kunt dus zeggen dat de stickers uit elkaar zijn bewogen, doordat het ballonoppervlak ertussen is toegenomen...

Zo iets gebeurde in het heelal dus ook, de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht, zonder dat de materie ten opzichte van de ruimte zo hard bewoog..

Wat betreft dat er in het begin alleen energie was: ook energie kromt ruimte (net zoals massa dat doet, wat wij zwaartekracht noemen)..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
The Don

Marleen schreef:ik snap niet wat je bedoeld eigenlijk   :shock:
Nou, ik ook niet...

Maar: net na de oerknal was er de inflatieperiode.. Gedurende deze tijd zette het heelal sneller uit dan het licht, dat wil zeggen: de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht.. Hiervoor wordt vaak een analogie met het opblazen van een ballon gebruikt..

Plak twee stickertjes op een ballon.. Als je de ballon opblaast, bewegen de stickers uit elkaar.. Echter, ten opzichte van het ballon oppervlak zijn de stickers niet bewogen.. Je kunt dus zeggen dat de stickers uit elkaar zijn bewogen, doordat het ballonoppervlak ertussen is toegenomen...

Zo iets gebeurde in het heelal dus ook, de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht, zonder dat de materie ten opzichte van de ruimte zo hard bewoog..

Wat betreft dat er in het begin alleen energie was: ook energie kromt ruimte (net zoals massa dat doet, wat wij zwaartekracht noemen)..
Dus de straal van het heelal kun je niet bepalen door de simpele rekensom: Leeftijd van heelal * lichtsnelheid?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
Revelation

Moet dat niet sowieso 2c zijn? Want de bol breidt zich aan 2 kanten met c uit.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde
DVR

Dus de straal van het heelal kun je niet bepalen door de simpele rekensom: Leeftijd van heelal * lichtsnelheid?
Nee, dat gaat zeker niet lukken.. Overigens, we kunnen eigenlijk enkel wat zeggen over het zichtbare heelal, dat wil zeggen: het deel van het heelal waarvan licht ons heeft weten te berijken.. We kunnen er overigens wel vanuit gaan dat het heelal zich buiten deze waarnemingshorizon niet fundamenteel anders gedraagt dan hier..

De grootst bereikbare snelheid is de lichtsnelheid.. Dat betekent dus dat geen enkel signaal ons heeft kunnen bereiken van afstanden groter dan de lichtsnelheid * leeftijd van het heelal..

Doordat er continu ruimte wordt bijgemaakt (het heelal dus expandeert) wordt de afstand tussen sterrenstelsels steeds groter.. Deze extra ruimte moet ook door het licht worden afgelegd.. Als twee sterrenstelsels buiten elkaars waarnemingshorizon liggen wordt er dus per seconde meer ruimte tussen gecreëerd dan het licht per seconde kan afleggen..

Afhankelijk van of het heelal steeds harder expandeert of juist steeds minder, zullen deze sterrenstelsels uiteindelijk al dan niet binnen elkaars waarnemingshorizon vallen..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
Bert

DvR schreef:Doordat er continu ruimte wordt bijgemaakt (het heelal dus expandeert) wordt de afstand tussen sterrenstelsels steeds groter.. Deze extra ruimte moet ook door het licht worden afgelegd.. Als twee sterrenstelsels buiten elkaars waarnemingshorizon liggen wordt er dus per seconde meer ruimte tussen gecreëerd dan het licht per seconde kan afleggen..

Afhankelijk van of het heelal steeds harder expandeert of juist steeds minder, zullen deze sterrenstelsels uiteindelijk al dan niet binnen elkaars waarnemingshorizon vallen..

In de Scientific American van maart 2005 stond een interessant artikel over de misvattingen die betrekking hebben op de big bang. Dat de afstand tussen twee sterrenstelsel met een hogere snelheid kan toenemen dan de lichtsnelheid en de gevolgen daarvan worden uitgebreid uitgelegd.
peterdevis

Misschien een mooie anekdote over het artilel van Lineweaver en Davis.

Ooit was ik in een discussie gewikkeld (ik denk op PF) met iemand die beweerde dat de relativiteitstheorie niet klopte en de lichtsnelheid niet de bovengrens was voor snelheid. Om zijn standpunt kracht bij te zetten verwees hij (oh ironie) naar dit artikel.

Blijkbaar slagen sommige mensen erin om in artikels en tegendeel te lezen van wat er werkelijk in staat.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Marleen

Dvr schreef:

"net na de oerknal was er de inflatieperiode.. Gedurende deze tijd zette het heelal sneller uit dan het licht..."

Als je er van uit gaat dat sommige sterrenstelsels te ver weg van ons staan om te kunnen zien dan zet het nu nog steeds sneller uit dan het licht toch?

En hoe zit het dan met kosmische achtergrondstraling? Ik dacht dat die door het doppler effect microgolven geworden waren en dat ze de kosmische achtergrondstraling die wij waarnemen dus van het allerverste tot waar we kunnen kijken kwam.. (ik ben vast heel dom haha)

" ...dat wil zeggen: de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht.. Hiervoor wordt vaak een analogie met het opblazen van een ballon gebruikt..

Zo iets gebeurde in het heelal dus ook, de ruimte tussen de materie zette sneller uit dan het licht, zonder dat de materie ten opzichte van de ruimte zo hard bewoog.. "

Dat opgeblazen ballon principe vind ik maar niks. (Ik weet dat het een aangevaard idee is, maar toch) Als je het mij vraagt is het gewoon letterlijk gelul in de ruimte. (haha het gaat ook over ruimte, dat is toevallig :shock: ) Niet dat ik niet geloof dat sommige dingen mensen te boven gaan, daar niet van, maar ik vind dat je niet van zo iets uit kunt gaan want je kunt het nooit bewijzen. Tenzij je een extra dimensie in kunt calculeren die het hele verhaal aan de hand van formule's kloppend maakt natuurlijk.

"Wat betreft dat er in het begin alleen energie was: ook energie kromt ruimte (net zoals massa dat doet, wat wij zwaartekracht noemen).."

Ik las ergens anders op dit forum geloof ik dat de relatieve massa van een foton hf/c2 is. Als ik het goed begrijp is f daarin de frequentie toch? En het feit dat die massa relatief is komt door het feit dat hij voortkomt uit een golf en daarom net zo vaak negatief is als positief toch? Maar als hij uiteindelijk geen massa heeft waarom kromt hij dan wel de ruimtetijd? En golven met een hoge frequentie de krommen de ruimtetijd meer dan golven met een lage frequentie. Worden ze dan ook meer afgebogen door bijvoorbeeld planeten? En worden ze dan ook eerder een zwart gat in gezogen en hoe zit het dan met de waarnemingshorizon van een zwart gat en waarom zien we dan geen regenboog bij een eclips?
peterdevis

Beste marleen,
Dat opgeblazen ballon principe vind ik maar niks. (Ik weet dat het een aangevaard idee is, maar toch) Als je het mij vraagt is het gewoon letterlijk gelul in de ruimte. (haha het gaat ook over ruimte, dat is toevallig  ) Niet dat ik niet geloof dat sommige dingen mensen te boven gaan, daar niet van, maar ik vind dat je niet van zo iets uit kunt gaan want je kunt het nooit bewijzen. Tenzij je een extra dimensie in kunt calculeren die het hele verhaal aan de hand van formule's kloppend maakt natuurlijk.
Geen enkele theorie is bewijsbaar. Een theorie is enkel geldig zolang hij overeenstemt met de waarnemingen.

Als ik als theorie heb: "een appel valt niet ver van de boom" , dan is deze theorie geldig tot er een appel door een felle wind wegwaait.

Mijn nieuwe theorie is dan : "Een appel valt bij windsnelheden x, y meter van de boom waar y=f(x). Ook deze theorie blijft geldig tot ik een waarneming doe die deze theorie tegenspreekt. Merk hierbij op dat ik mijn oude theorie uit de nieuwe kan afleiden door randvoorwaarden te stellen, nl theorie 2 wordt bij windstilte herleidt tot theorie 1.

Zo is de theorie van de inflatie (met de ballon als metafoor) niet in strijd met de huidige waarnemingen en in dat opzicht ook geen gelul.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
w00tw00t

@ Marleen:

Ruimtekromming wordt veroorzaakt door energie of impuls.

zie: http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=11239

Hogere frequentie = meer energie = grotere vervorming van ruimte-tijd =meer aantrekking van planeten.

Dus des te hoger de frequentie, des te hoger de afwijking die het licht krijgt door het passeren van een voorwerp.
azzor1911

Hoe defineer je 'impuls' ??

@w00tw00t: energie, dus ook massa? Dat bedoelde je zeker wel :shock:
sdfsgdsfh
Antoon

impuls krijg je als een massa een snelheid heeft.

formule:

inpuls=snelheid*massa

licht heeft geen (rust)massa, maar wel een inpuls

voor electromagnetische golven geldt:

inpuls=constante van plack*frequentie

hier uit blijkt dat inpuls gewoon pure energie is.

want de constante van plank heeft als eenheid joule seconde(E*t)

en frequentie als eenheid "per seconde" (t-1)(/t)

dus dan houdt je E*t/t=E

dus inpuls is volgens mij ook gewoon een vorm van energie.
w00tw00t

Planck zei toch:

Energie = constante_van_planck * frequentie

EDIT: ik zie het al: energie = impuls

Terug naar “Natuurkunde”