Moderator: physicalattraction
Ja mijn oplossing zal er nogal veel naast zitten doordat we een verkeerde dichtheid nemen, maar ja, ik geloof ook niet dat de eerste schatting er dichtbij zat.FreekvdWetering schreef:De massa van de aarde is aardig pluriform verdeeld. m.a.w, het vloeibare ijzer in de kern is een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld het water in de oceanen, maar dat terzijde.
@jaja:
Wat is het verschil tussen jouw berekeningen en de theorie van Antoon? Het zijn beide manieren van inhoud berekenen mbv de formule voor de inhoud van een bol. (wat overigens niet verkeerd is, maar vrij inexact)
De graviteitstheorie (F = G M m / r²) heeft met deze berekeningen vrij weinig te maken, want die is gebaseerd op de aantrekkingskracht tussen twee objecten.
Correct me if I'm wrong.
ik zie niet in hoe je de dichtheid bepaald met oppervlaktes.dan zou ik wat verschillende oppervlaktes nemen, en de dichtheid daar van vast stellen
Zo inexact is het dus niet, als je de berekende waarde ziet van 5,97*1024 kgFreekvdWetering schreef:@jaja:
Wat is het verschil tussen jouw berekeningen en de theorie van Antoon? Het zijn beide manieren van inhoud berekenen mbv de formule voor de inhoud van een bol. (wat overigens niet verkeerd is, maar vrij inexact)
Wel volgens mijn beschreven mehode. G kan bepaald worden door de kracht tussen twee massieve bollen te meten (apparaat van Cavendish)FreekvdWetering schreef:De graviteitstheorie (F = G M m / r²) heeft met deze berekeningen vrij weinig te maken, want die is gebaseerd op de aantrekkingskracht tussen twee objecten.
Correct me if I'm wrong.
een grote, platte schijf is toch niet oneindig zwaar? zo werd de wereld toch voorgesteld, vroeger?Antoon schreef:nee jung, het is wel met gravitatie.
Zo logisch als wat.
ten eerste
Fz=m*g
en
Fz=G*m*M/r²
oftewel G*M/r²=g
dus je kijkt de val versnelling van de aarde(gemiddeld)
en G weten ze. en ze weten natuurlijk dat de wereld rond is, want anders zou de wereld oneindig zwaarzijn. dus dan weten ze de r ook wel, en dan kun je M zo berekenen.