Beste heren en mevrouwen
Voor school moet ik een stuk schrijven over de productie van ELISA testkits. Of ja, moet, dat wil ik
Echter valt op internet en pubmed e.d. erg weinig te vinden over de presize methode van ELISA testkit productie. Nu heb ik voor mijzelf al enkele stappen (korte stappen en erg globaal) onder elkaar gezet om op zijn minst een idee te krijgen.
Maar ik vroeg mij af of iemand mij specifiekere informatie kon geven.
Stel je wilt dmv van een ELISA test besmetting van een dier aantonen door bijv een bepaald virus. Met de elisa test kun je dan de antilichamen in het bloed tegen het specifieke antigen aantonen.
De procedure van ELISA uitvoeren is
Cups zijn gecoat met specifieke antigenen
Antilichamen uit het bloed moeten dan aan deze antigenen binden.
Daarna wordt (na was stappen) conjugaat toegevoegd. In dit conjugaat zitten "antilichaam-antilichamen" welke gelabeld zijn. Deze antilichamen zijn deze weer specifiek voor het gebonden antilichaam uit het bloed? Of zijn dit min of meer universele antilichamen welke eigenlijk aan álle antilichamen zouden binden (indien deze aanwezig waren)
De rest van de procedure is mij geheel duidelijk (klopt ik ben langzaam overgegaan niet het uitvoeren van de test ivm de productie )
Hier rijzen echter voor mij ONTZETTEND veel vragen
1 - wat als de benodigde antigenen niet zomaar te verkrijgen zijn? Zijn er dan bedrijven welke deze kunnen produceren? Of is dit met de juiste apparatuur zelf mogelijk? Zijn hier ook protocollen voor? (en zo ja: waar?). Dus hoe isoleer en produceert men antigenen?
2 - de gelabelde antilichamen uit het conjugaat binden aan de antilichamen uit het bloed. Deze gelabelde antilichamen zijn deze specifiek? of universeel?
3 - is het mogelijk om bijv een cup te coaten met antigenen uit een vaccin? Om zo vaccinatie aan te tonen?
4 - sommige testkits kunnen onderscheid in antilichamen door vaccinatie en antilichamen door natuurlijke besmetting aantonen. Hoe gaat dit in zijn werk?
Er zijn nog veeeel meer vragen die mij nu even niet te binnen schieten. Maar ik ben eigenlijk dusdanig gebiologeerd door dit geheel dat ik gewoon álles wil weten (zonder het inprincipe toe doet voor mijn verslag)...is er ergens goede vakliteratuur te koop? Of iets dergelijks?
Ik heb wel diverse protocollen voor ELISA productie gevonden, echter behandelen deze mijn vragen niet...ze zijn té oppervlakkig en gaat er vanuit dat de je al over de antigenen beschikt.
Ik zou het ontzettend op prijs stellen als u mij zou willen helpen!!