Chemistry Master
Artikelen: 0

Koudvuur / Gangreen

Ik zag vandaag in een serie iemand die last had van koudvuur. Het schijnt behoorlijk te kunnen stinken. Maar weet iemand toevallig welk gas dit is? Is het een zwavelverbinding (die staan over het algemeen bekend om de heerlijke geurtjes)?

Ik weet wel dat het wordt veroorzaakt door Clostridium perfringens.
rwwh

Re: Koudvuur / Gangreen

Is dit een zuiver gas? Ik denk dat het een mengsel is dat ruikt naar rottend vlees.
Raspoetin

Er zijn verschillende soorten gangreen blijbaar, maar bij gasgangreen is de samenstelling als volgt:
A gas composition of 5.9% hydrogen, 3.4% carbon dioxide, 74.5% nitrogen and 16.1% oxygen was reported in one clinical case.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Gangrene (let op: er zijn een paar niet al te frisse plaatjes op die site)

Samen wordt dat 99.9%, en die 0.1 missende procent zal dan wel voor de stank zorgen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
postbode

Chemistry Master schreef: Ik zag vandaag in een serie iemand die last had van koudvuur. Het schijnt behoorlijk te kunnen stinken. Maar weet iemand toevallig welk gas dit is? Is het een zwavelverbinding (die staan over het algemeen bekend om de heerlijke geurtjes)?

;) Nou zou ik de dingen in SPOED ook niet zo geloven :P beetje amateuristische serie.
Chemistry Master

postbode schreef:
Chemistry Master schreef: Ik zag vandaag in een serie iemand die last had van koudvuur. Het schijnt behoorlijk te kunnen stinken. Maar weet iemand toevallig welk gas dit is? Is het een zwavelverbinding (die staan over het algemeen bekend om de heerlijke geurtjes)?

;) Nou zou ik de dingen in SPOED ook niet zo geloven :P beetje amateuristische serie.
Neej, ok. Maar als je 'n beetje gaat googlen dan zie je dat gasgangreen toch wel een vervelende lucht schijnt te veroorzaken....
Roy van Heesbeen

Het is inderdaad erg vies, de lucht van afstervend weefsel door toxinen van bacteriën.

De voor veel mensen bekende poederbrieven veroorzaken dit in de longen door een infectie met de B. antracis
witte_CF

De geur van rottend vlees is afkomstig van Putrescine (1,4-butyldiamine)

Geen zwavelhoudende verbinding deze keer dus 8-)

Het ontstaat uit de decarboxylering van het aminozuur Ornithine.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”